انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

۷ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هموروئید یا بواسیر و زگیل تناسلی مقعدی 2 نوع مختلف از توده های برجسته ای هستند که می توانند در داخل مقعد یا اطراف آن ظاهر شوند. یادگیری تفاوت بین این بیماری های رایج پزشکی بسیار مهم است، زیرا درمان متفاوت خواهد بود و بسیاری از کسانی که مبتلا شدند این سوال را دارند که تفاوت زگیل تناسلی و بواسیر چیست و از کجا بفهمیم که به کدام مبتلا شدیم؟

در اینجا تصمیم داریم تفاوت درمان زگیل تناسلی و بواسیر را به طور کامل شرح داده و به توضیح کامل آنها بپردازیم.

 

زگیل تناسلی چیست؟

زائده های ریز و درشتی که در اطراف دستگاه تناسلی ایجاد شده و شکل گوشتی دارند زگیل تناسلی نامیده می شوند. این زائده ها در انگلیسی Genital warts هستند که به دلیل ابتلا فرد به ویروس اچ پی وی HPV که نوعی ویروس مقاربتی بوده و از طریق رابطه جنسی یا تماس با فرد آلوده به ویروس زگیل منتقل شده؛ به وجود می آید.

زائده های ایجاد شده در مردان و زنان کمی با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه آورده شده است:

عکس زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در زنان

باعث 90 درصد سرطان های مربوط به دستگاه تناسلی زنان و رحم ویروس اچ پی وی HPV و عدم درمان به موقع آن است. این زائده ها اکثرا بدون علائم هستند به همین دلیل باید زنانی که از نظر جنسی فعال هستند سالی یک بار تست اچ پی وی یا پاپ اسمیر انجام دهند که سلامت رحم آنها توسط متخصص زنان چک شود. 

از زمان ابتلا به ویروس تا ظاهر شدن زائده ها زمان مشخصی وجود ندارد و ممکن است از دو هفته یا دو سال طول بکشد. این زگیل های تناسلی می توانند در هر قسمت از دستگاه تناسلی که در تماس قرار می گیرند ظاهر شوند مانند کشاله ران، بیرون و داخل واژن یا مقعد.

نواندیش | درمان زگیل تناسلی

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

گاهی اوقات بیماران زمان مراجعه نمی دانند که به بواسیر مبتلا هستند یا آبسه مقعد. در نتیجه این سوال را دارند که تفاوت یا فرق آبسه مقعدی و بواسیر چیست و از کجا می توانیم متوجه شویم که به کدام دچار شدیم؟ در این مقاله هم دقیقا تصمیم به بررسی همین موضوع داریم.

لازم است بدانید که آبسه مقعد و بواسیر هر دو از بیماری های شایع گوارشی و نشیمنگاهی هستند. طبق یک آمار کلی بیان شده است که از هر 10 نفر، 5 نفر آنها به بواسیر و دو نفر آنها به آبسه مقعدی مبتلا می شوند. این دو عارضه ربطی به جنسیت انسان ها ندارند و مردان و زنان را به یک اندازه درگیر می کنند.

اگرچه آبسه مقعد و بواسیر جزو بیماری های کشنده نیستند ولی عدم درمان آنها می تواند شرایط جسمی فرد را در صورت وخیم شدن روز به روز بدتر کند.

بررسی دو بیماری بواسیر و آبسه مقعد

برای بررسی دقیق تر پیش از پرداختن به علائم و نشانه های بیماری ها، بهتر است بدانیم که دقیقا آبسه و بواسیر چیست:

  • بیماری هموروئید یا بواسیر: هموروئید وریدهای متورمی هستند که ممکن است در مرحله ابتدایی با کرم های بدون نسخه خود به خود از بین بروند. توده های هموروئید معمولا به دلیل خون جمع شده داخل آنها سفت تر هستند.
  • آبسه آنورکتال: بر خلاف بواسیر، آبسه توده هایی هستند که به دلیل تجمع عفونت و چرک در زیر پوست به وجود آمده اند. این توده معمولا هنگام لمس نرم بوده و گرم است که با گذشت زمان دردناک و بسیار اذیت کننده می شود.

منبع: hpvdarman.com

 

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

بواسیر یا هموروئید Hemorrhoids یک بیماری مقعدی بوده که در داخل قسمت انتهایی راست روده (مقعد) به شکل یک توده ایجاد می شود. این بیماری دو نوع دارد: ۱. بواسیر داخلی و ۲. بواسیر خارجی. به طور طبیعی بیماران هموروئیدی که داخل مقعد ایجاد شده است را خودشان تشخیص نمی دهند و زمانی متوجه میشوند که بواسیر داخلی خونریزی می کند.

ولی هموروئید های خارجی چون برجسته می شوند، زمانی که آنها را لمس می کنید قابل تشخیص هستند.

 

چه کسانی به هموروئید مبتلا می شوند؟

ممکن است افراد در هر سنی به بواسیر مبتلا شوند. همچنین مردان و زنان تقریبا به یک نسبت دچار هموروئید می شوند. ولی درصد ابتلا به زنان کمی بیشتر است زیرا داشتن رابطه مقعدی از عواملی است که احتمال ابتلا به بواسیر را به طور عجیبی بالا می برد. همچنین افرادی که دارای یبوست مزمن هستند و درمان نمی شوند، پس از آن به بواسیر دچار می شوند.

 

برخی از مراجعه به پزشک خجالت می کشند یا متاسفانه بعضی از افراد بسیار دیر اقدام به درمان می کنند. یکی از علت هایی که بیماران دیر به کلینیک های درمانی اقدام می کنند، هزینه جراحی بواسیر با لیزر یا ترس از عمل جراحی باز هموروئید است.

 

درمان بواسیر در خانه با راحت ترین روش ها

خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند به نرم‌ تر شدن مدفوع و در نتیجه دفع آسان‌ تر آن کمک کند که باعث شده هنگام اجابت مزاج فشار وارد شده به رکتوم کمتر باشد. فیبر در میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، آجیل و دانه ها یافت می شود.

 

عکس درمان خانگی بواسیر,عوارض بعد از عمل جراحی بواسیر,پس از جراحی هموروئیددرمان خانگی بواسیر

 

    طبق اصول استاندارد رعایت رژیم غذایی در دنیا؛ توصیه می شود که زنان بالغ حداقل ۲۵ گرم فیبر در روز و مردان بالغ حداقل ۳۸ گرم فیبر بخورند. وقتی فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه می کنید، آهسته پیش بروید تا از مشکلات ناشی از گاز اضافی جلوگیری کنید.

ادامه مطلب

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

آیا می دانستید در حالی که بسیاری از زخم ها یا شقاق مقعدی خود به خود و با کمک کارهایی مانند تغییر در رژیم غذایی و درمان‌ های خانگی بهبود می‌ یابند؟ ولی در مقابل زخم های عمیق تر نیاز به مداخله دکتر و درمان با روش های پزشکی دارد. درمان خانگی شقاق مقعد روش های مختلفی دارد که در این مقاله تصمیم به بررسی آنها داریم.

حتما مطالعه کنید: لیزر شقاق بدون درد و عمل جراحی

شقاق چیست و چرا فیشر میگیریم؟

شقاق مقعدی پارگی یا شکافی نازک در پوشش مجرای مقعد است. این زخم ها دردناک هستند و ممکن است خونریزی داشته باشند که این خونریزی ناراحتی زیادی برای بیمار به همراه داشته و می تواند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد. 

افرادی که با این زخم مواجه می شوند؛ اکثرا کسانی هستند که سابقه طولانی مدت ابتلا به یبوست داشته و برای رفع آن تلاشی نکردند. همچنین در برخی از بیماران با گذشت زمان و رسیدن شقاق به مرحله مزمن ممکن است زخم منجر به توده بواسیر یا هموروئید شود.

روشهای درمان خانگی شقاق و زخم مقعدی

شقاق مقعدی تا حدی جزو بیماریهای دردناک است، زیرا افرادی که این زخم را دارند باید برای تقویت حرکت روده های خود هر روز رژیم غذایی مناسبی داشته باشند.

مهم است که مدفوع خود را نرم نگه داشته که بتوانید دفع راحت تری داشته باشید. بنابراین شقاق در اثر حجیم شدن یا زور زدن بیشتر تحریک می شود.

روش های ساده ای وجود دارند که می توانید در خانه با رعایت آنها وضعیت خود را ثابت نگه داشته یا بهبود بخشید.

درمان خانگی شقاق مقعدی که اکثرا از آنها مطلع هستند، می تواند شامل خوردن فیبر بیشتر، استفاده از نرم کننده های مدفوع و نوشیدن آب بیشتر باشد. این گزینه ها همچنین ممکن است شامل استفاده از حمام سیتز و یک بی حس کننده موضعی برای کاهش درد باشد.

cliniczarei.com

درمان شقاق مقعدی با عسل

از آنجا که عسل به عنوان یک داروی بسیار مفید خوراکی و ضد التهابی به شمار می آید، می تواند برای درمان شقاق هم موثر باشد. عسل می تواند با ضد عفونی کردن زخم به ترمیم آن کمک کند. بهترین روش اعمال برای مالیدن عسل به این صورت است که آن را با روغن زیتون به مقدار مساوی مخلوط کرده و دو یا سه مرتبه در روز روی زخم بمالید.

یکی دیگر از روش های استفاده مخلوط آن با دمنوش های ضد التهابی دیگر بوده که به صورت نوشیدنی مصرف می شود. اگر زخم شقاق کوچک باشد، معمولا مالیدن عسل روی آن بازدهی بهتری دارد.

 

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

پاکسازی روده چیست؛ 7 روش خانگی شستشو کولون

سلامت دستگاه گوارش برای احساس شادی، سلامت و خوب بودن بدن هر فرد ضروری است. از این رو برخی از افراد برای پاکسازی روده بزرگ یا شستشو کولون خود به پزشک مراجعه کرده و این سوال را دارند که آیا می شود شستشو کولون را در خانه هم انجام داد؟

یکی از اندام های مهم در دستگاه گوارش روده بزرگ است که کولون نیز نامیده می شود. سلامت روده بزرگ بخش مهمی از سلامت دستگاه گوارش است.

برخی از افراد ادعا می کنند که روده بزرگ باید برای داشتن سلامت گوارشی بهتر و رعایت بهداشت مقعد تمیز شود. با این حال، این موضوع اثبات نشده و مقالات علمی زیادی در این باره ثبت نشده است.

پاکسازی روده بزرگ یا کولون چیست؟

پاکسازی کولون شامل شستشوی روده بزرگ با حجم زیادی از مایع  مخصوص است. بیمارانی که معمولا پاکسازی روده انجام می دهند، یبوست شدید مقاوم به مصرف ملین دارند. شستشو و تخلیه مدفوع از روده بزرگ می تواند باعث تسکین فوری علائم ناخوشایند در این افراد شود.

در طول پاکسازی روده بزرگ، مقادیر زیادی آب گاهی تا حدود 60 لیتر و احتمالاً مواد دیگری مانند گیاهان یا قهوه از طریق روده بزرگ خارج می شود.

اثرات پاکسازی کولون

در بعضی از موارد پاکسازی روده مفید بوده و ممکن است به مشکلاتی مانند یبوست یا حرکات نامنظم روده کمک کند. معمولا افرادی که برای پاکسازی روده اقدام می کنند، بر این باورند که این کار باعث حذف سموم و انگل ها به علاوه تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، ولی لازم است بدانید که این موضوع اثبات نشده و دلیل علمی برای آن وجود ندارد.

لازم به ذکر است که پاکسازی روده (کولون) برای تمام افراد مفید نبوده و در مواردی که بدون تشخیص دقیق پزشک انجام شود، برای مراجعه کننده ضرر دارد.

علاوه بر اثرات مثبتی که می تواند داشته باشد پاکسازی روده همراه با عوارض جانبی مانند نفخ، گرفتگی عضلات شکمی، اسهال، حالت تهوع و استفراغ است. برخی دیگر از عوارض جانبی این کار عبارتند از:

  • عفونت
  • کم آب شدن بدن
  • سوراخ شدن یا پارگی رکتوم
  • در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی یا قلبی می تواند در حالت الکترولیت ها تغییر ایجاد کند.

مشاهده مطلب کامل 

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

پروفایل ها

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

اگر یبوست شما ناشی از سندرم روده تحریک پذیر یا یبوست مزمن یا شدید ایدیوپاتیک باشد، پزشک ممکن است برای شما یک فعال کننده کانال کلریدی مانند لوبی پروستون (آمیتیزا) تجویز کند. این کار با به کار انداختن اقداماتی در سلول‌ های شما کار کرده و مشخص می کند که مایعات بیشتری وارد دستگاه گوارش شما شود یا خیر. که می تواند به موارد زیر کمک کند:

  • تسکین درد معده
  • نرم کردن مدفوع
  • بیرون روی راحت بدون نیاز به فشار یا زور زدن
  • مرتب کردن تعداد دفعات رفتن به دستشویی

آگونیست های گوانیلات سیکلاز-C نیز برای بیماران مبتلا به یبوست ایدیوپاتیک مزمن استفاده می شود. این داروها که شامل لیناکلوتید (Linzess) و پلکاناتید (Trulance) هستند، به منظم‌ تر شدن دفع کمک می‌ کنند. آنها می توانند درد شکم را کاهش داده و حرکات روده را منظم کنند.

دارو برای رفع یبوست مزمن و شدید

بسته به علت یبوست شما، پزشک ممکن است یکی از این داروها را پیشنهاد کند:

  • میزوپروستول (سیتوتک) به عنوان یک محرک عمل می کند تا روده های شما سریعتر کار کنند. اگر باردار هستید نباید آن را مصرف کنید.
  • کلشی سین/پروبنسید (Col-Probenecid) به شما کمک می کند حرکات روده بیشتری داشته باشید. این دارو برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند توصیه نمی شود.
  • OnabotulinumtoxinA (بوتاکس) به نرم شدن مدفوع کمک می کند و دفع آن را کم درد می کند. این دارو بیشتر برای درمان افراد مبتلا به اختلال عملکرد کف لگن استفاده می شود.
  • همچنین می توانید ملین ها را امتحان کنید. انواع مختلف مانند شیاف بیزاکودیل و قرص آن به روش های مختلفی برای کمک به اجابت مزاج کار می کنند.

مکمل‌ های فیبر به رژیم غذایی شما حجم بیشتری می‌ دهند که می‌ توانند به شما کمک کنند. آنها در انواع مختلف از جمله قرص، پودر و قرص های جویدنی وجود دارند. پزشک ممکن است یکی از این موارد را توصیه کند:

  • کلسیم پلی کربوفیل (FiberCon)
  • فیبر متیل سلولز (سیتروسل)
  • پسیلیوم (متاموسیل، کنسیل)

محرک های دفع

محرک ها روده های شما را منقبض می کنند و در نتیجه باعث حرکت راحت تر مدفوع می شوند. پزشک شما ممکن است این نوع دارو را فقط در صورتی توصیه کند که سایر درمان ها مؤثر واقع نشده باشند. محرک ها عبارتند از:

  • بیزاکودیل (Ducodyl، Dulcolax)
  • Senna-sennosides خوراکی (Senokot)

ملین ها برای همه افراد مبتلا به یبوست مناسب نیستند. شما باید آنها را فقط تحت نظر پزشک و برای مدت کوتاهی استفاده کنید. زیرا ممکن است در طولانی مدت عوارض خاص خود را داشته باشند. (به غیر از مکمل های فیبر، که فیبر را به رژیم غذایی شما اضافه می کنند).

مشاهده مطلب کامل: https://baamardom.ir/202821/ 

  • nyusha gholami