انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

درمان جراحی فیستول مقعدی بسته به نوع فیستول و علائم تجربه شده می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. میزان موفقیت، احتمال عود، و مزایا و معایب هر روش بر این اساس متفاوت است. پزشک همه عوامل را در نظر میگیرد و مناسب‌ترین درمان با لیزر یا جراحی را برای بیمار انتخاب می‌کند.

علائم فیستول مقعدی ترشح و درد در ناحیه مقعد و گاهی خونریزی است. این علائم مشابه علائمی است که طی ابتلا به بیماری هموروئید تجربه می‌شود، بنابراین برای اطمینان از تشخیص و درمان مناسب، باید توسط پزشک معاینه انجام شود.

فیستول‌های مقعدی به خودی خود بهبود نمی‌یابند و اغلب همراه با مشکلاتی مزمن هستند. به گفته کلینیک زارعی درمان فیستول با لیزر که شاید برای بسیاری از شما دوستان سوال باشد باید بگوییم که این عمل کاملا سرپایی است و بدون نیاز به انجام بستری و بیهوشی صورت می‌گیرد از این رو هزینه‌ی آن به مراتب از هزینه‌های درمانی بیمارستان و انجام عمل جراحی پایین‌تر خواهد بود و بستگی به کلینیک یا بیمارستانی دارد که برای درمان مراجعه می‌کنید.

فیستول آنال چیست؟

فیستول مقعدی در اثر عفونت مزمن در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود. می‌توان آن را به عنوان یک تونل باریک توصیف کرد که یک دهانه خارجی در پوست نزدیک مقعد را به یک دهانه داخلی در کانال مقعد متصل می‌کند. این عارضه می‌تواند در اطراف مقعد و باسن رخ دهد و به طور کلی مانند یک برآمدگی قرمز و متورم به نظر می‌رسد که اغلب با چرک پر شده است. فیستول مقعدی را می‌توان به ۲ نوع اصلی تقسیم کرد:

فیستول مقعدی ساده فیستول نسبتا کم عمقی است و به سختی از اسفنکتر مقعدی عبور می‌کند و درمانی نسبتاً ساده و بدون عارضه دارد.

فیستول‌های مقعدی پیچیده می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است کاملاً عمیق باشند یا ممکن است یک مسیر منحنی از دهانه داخلی به بیرونی داشته باشند یا ممکن است یک دهانه داخلی داشته باشند، اما به چندین مسیر و دهانه خارجی منشعب شوند و غیره. همه این عوامل باعث ایجاد ساختاری پیچیده می‌شوند؛ که باعث می‌شود درمان فیستول دشوارتر و پیچیده‌تر باشد.

علل فیستول مقعدی

فیستول مقعدی در اثر التهاب، انسداد و عفونت باکتریایی غدد مقعدی ایجاد شده که گاهی از روده منشأ می‌گیرد و از دهانه داخلی کانال مقعد وارد می‌شود. همانطور که عفونت گسترش پیدا می‌کنند، تجمع باکتری باعث تشکیل بافت عفونی و چرک در نزدیکی آن می‌شود. با تجمع چرک، به تدریج راه خود را در لایه‌های عضلانی باز می‌کند تا جایی که یک حفره اتصالی بین کانال مقعد و پوست سطحی نزدیک مقعد ایجاد می‌کند تا بتواند تخلیه شود و در نتیجه فیستول مقعدی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات فیستول نتیجه آبسه پری مقعدی است که با جراحی تخلیه شده است.

هزینه درمان فیستول با لیزر - آفتاب نیوز

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

علائم فیستول مقعدی

برای بعضی از افراد فیستول می‌تواند بسیار شرم آور و همچنین ناراحت کننده باشد. درد یک علامت مکرر از وجود بیماری است، همچنین آبسه‌های مکرر، ترشحات بدبو و حرکات روده‌ای به مرور زمان دردناک می‌شود. تحریک پوست نیز می‌تواند به دلیل عفونت‌ها و ترشح مایعات اضافی ایجاد شود.

خونریزی یکی از نشانه های رایج فیستول

در برخی موارد، فیستول ممکن است بسته شود، اما دوباره باز شود. به طور معمول، فیستول‌ها به خودی خود بدون درمان بهبود نمی‌یابند. یکی از نشانه‌ها و علائم رایج ابتلا به فیستول مقعدی خونریزی به مقدار قطره‌ای یا بیشتر از ناحیه رکتوم است. فرد بیمار معمولا لکه‌های خون را روی لباس زیر خود، دستمال کاغذی یا داخل توالت مشاهده می‌کند.

علت ابتلا به بیماری چیست؟

در داخل مقعد، غده‌هایی وجود دارند که مایع ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است این غده‌ها مسدود شده و عفونی شوند. در نتیجه توده‌ای را ایجاد کنند که آبسه نامیده می‌شود. این شایع‌ ترین علت فیستول است، اگرچه گاهی اوقات فیستول می‌تواند ناشی از شرایط دیگری نیز باشد، مانند بیماری کرون، بیماری‌های مقاربتی یا سرطان.

بیماری فیستول می‌تواند باعث ناراحتی زیادی شود و در صورت عدم درمان ممکن است عوارض جدی ایجاد کند. برخی از این کانال‌های عفونی می‌توانند باعث عفونت باکتریایی شوند که ممکن است منجر به سپسیس شده و این بیماری وضعیت خطرناکی است که می‌تواند منجر به فشار خون پایین، آسیب اندام یا حتی مرگ شود. خوشبختانه درمان‌های زیادی برای فیستول وجود دارد تا عوارض جدی‌‌تری رخ ندهد.

تشخیص

اگر متوجه علائم فیستول؛ درد شکم، ترشح، تغییر در عادات روده‌ای، اسهال شدید شدید و… باشید، فوراً با پزشک خود صحبت کنید. تشخیص فیستول خارجی نسبتاً ساده است زیرا پزشک قادر به دیدن آن است. او ممکن است هرگونه ترشحی را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستد و همچنین ممکن است آزمایش خون را برای کمک به تایید تشخیص انجام دهد.

اگر فیستول داخلی باشد، تشخیص ممکن است سخت‌تر باشد. پزشک شما ممکن است برای مشاهده داخل آندوسکوپ انجام دهد یا برای یافتن فیستول سونوگرافی، سی تی اسکن یا اشعه ایکس انجام دهد.

درمان فیستول بدون عمل جراحی با لیزر

امروزه در حال حاضر لیزر فیستول تنها راه قطعی برای درمان این عارضه بوده که احتمال بازگشت آن تقریبا نزدیک به صفر است. این روش درمانی طی یک جلسه در کلینیک پزشک بدون هیچ گونه معطلی و طی یک ساعت انجام می‌شود. از آنجا که در گذشته از تیغ جراحی برای برش محل عفونت و تخلیه کامل فیستول استفاده می‌شد، به دلیل عوارض بالای عمل جراحی؛ جراحان و متخصصین لیزر را جایگزین مناسبی برای آن انتخاب کردند که در اکثر نقاط جهان از جمله ایران استفاده می‌شود.

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

روش های درمان فیستول

لیزر فیستول و فیستولوتومی موثرترین روش های درمان برای بسیاری از فیستول های مقعدی است، اگرچه معمولاً فقط برای فیستول هایی مناسب است که از بسیاری از عضلات اسفنکتر عبور نمی کنند، زیرا خطر بی اختیاری در این موارد کمتر است ولی لیزر درمانی برای هر نوع از فیستول مناسب است.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست به پوست با افرادی که HPV روی پوست خود دارند منتقل می شود. این زائده ها در حین رابطه جنسی واژینال و مقعدی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

راه های درمان زگیل دستگاه تناسلی

روش های درمان زگیل تناسلی به منظور از بین بردن زائده های روی پوست انجام می شود و در واقع ویروس را داخل بدن از بین نمی برد. در نتیجه فرد زمانی که برای از بین بردن زائده ها به پزشک مراجعه می کند، باید هم زمان باید برای ریشه کن کردن ویروس هم تحت درمان باشد.

مشاهده مطلب کامل: https://vazeh.com/n16039375/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%85%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84

  • nyusha gholami