انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

۵ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پس از صنعتی شدن جوامع شهری و افزایش آلودگی های صنعتی و  ورود آنها به آب‌های زیرزمینی، دیگر نمی شود همانند قدیم از هر آبی جهت آشامیدن و استفاده روزمره استفاده کرد. اگر یادتان باشد در زمان های قدیم، افراد از آب چاه استفاده می کردند و به سختی آب را از چاه بیرون می کشیدند اما این آب، آبی تمیز و قابل شرب بود. حال امروزه نحوه و طریقه زندگی شهری به گونه ای دیگر تغییر یافته و دسترسی به آب آشامیدنی دیگر دشوار نیست، تنها با باز کردن شیر، آب در دسترس شما قرار میگیرد. اما مسئله اینجاست که این آب صد در صد سالم و عاری از هرگونه آلودگی است؟

همچنین با روی کار آمدن دستگاه های تصفیه آب خانگی دسترسی به آب خالص و عاری از هرگونه آلودگی بسیار ساده تر شده است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تصفیه آب و خواندن مطالب علمی و کاربردی در مورد خرید دستگاه تصفیه آب هستید، پیشنهاد میکنیم به سایت تصفیه آب گوارنوش سر بزنید.

تاریخچه تصفیه آب و دستگاه آب تصفیه کن

از سال 1627 میلادی راه های بسیاری زیاد جهت تصفیه آب به روش های مختلف مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در سال 1804 اولین تصفیه خانه در شهر پیزلی اسکاتلند جهت تصفیه آب ساخته شد که از فیلترهایی که از جنس شن و ماسه بودند و سیستم های توزیع بر اساس یک اسب و گاری استفاده میکردند. پس از این در سال 1880 فیلترهای شنی سریع در آمریکا ابداع شد که استفاده از آن در بسیاری از کشورها به دلیل شیوع بیماری ها در اثر مصرف آب آلوده، اجباری شد. تا امروزه که روش های زیادی برای تصفیه و از بین بردن آلودگی از آب ها ابداع شده است که در حال حاضر بهترین تکنولوژی جهت تصفیه آب، روش اسمز معکوس میباشد که تمام دستگاه های تصفیه آب در سراسر جهان با بهره گیری از این روش ساخته شده و به بازار عرضه می گردد. دستگاه های تصفیه آب به سه تقسیم می شوند که در قدرت تصفیه و میزان آب تصفیه شده در روز متفاوت هستند و هرکدام کاربرد متفاوتی دارند.

  • دستگاه آب تصفیه کن  خانگی
  • دستگاه تصفیه آب صنعتی
  • دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

امروزه در صنایع بزرگ و در کارخانه‌هایی که جهت تولید مواد غذایی نیاز به دستگاه آب تصفیه کن دارند، از دستگاه تصفیه آب صنعتی یا نیمه صنعتی با توجه به نیازشان استفاده می‌کنند و اما دستگاه های آب شیرین کن خانگی که امروزه خواهان بسیار زیادی دارند و با توجه به افزایش آلودگی آب شرب، به یک نیاز اصلی و مبرم برای هر خانه ای تبدیل شدند.

دستگاه های آب تصفیه کن خانگی به دو دسته تقسیم می‌شوند: دستگاه های خانگی زیر سینکی و رومیزی

تفاوت این دو در شکل ظاهری و قیمت آن هاست. دستگاه های خانگی رومیزی به دلیل شکیل بودن قیمت بالاتری دارند اما دستگاه های آب شیرین کن خانگی زیر سینکی تخصصی تر بوده و همانطور که از اسمشان پیداست، زیر سینک ظرفشویی نصب می‌شوند.

دستگاه تصفیه آب خانگی رومیزی

دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی

دستگاه های تصفیه آب خانگی از دو روش اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس بهره می‌گیرند که اکثر بر اساس تکنولوژی اسمز معکوس به بازار عرضه می ‌شوند. دستگاه های زیر سینکی اغلب فضای کمی را اشغال می کنند و عملکرد بهتری در تصفیه کردن آب دارند.

روش تصفیه آب به روش اسمز معکوس Reverse Osmosis

روش اسمز (جریان آب با غلظت کم به سمت آب با غلظت بیشتر) یک پدیده در طبیعت است که نیاز به هیچ گونه انرژی ندارد اما برای تولید جریان در جهت عکس، نیاز به فشار و نیرو به محلول با غلظت بالاست. در دستگاه تصفیه آب خانگی با تکنولوژی اسمز معکوس این پدیده در مرحله چهارم توسط فیلتر ممبران صورت می گیرد تا تمامی ذرات بسیار ریز و تمام ناخالصی ها از آب حذف شود.

نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب

قبل از شرح عملکرد دستگاه تصفیه آب به این سوال پاسخ خواهیم داد که دلیل استفاده از آب شیرین کن های خانگی چیست؟ آب های زیرزمینی پس از تصفیه در تصفیه خانه ها حامل ترکیبات کلردار می باشند و پس از جاری شدن در لوله های آب شهری و رسیدن به لوله کشی ساختمان علاوه بر ترکیبات کلردار، حاوی زنگ آهن، نیترات و نیتریت و دیگر فلزات سنگین خواهد شد. قابل ذکر است که میزان آلودگی در هر منطقه متفاوت است. به همین علت است که آب شیر قبل از مصرف نیاز به تصفیه دارد تا تمامی آلودگی و ناخالصی ها حذف شود.

دستگاه های تصفیه آب خانگی RO در شش الی هشت مرحله توسط فیلترهای بسیار قوی، تمامی آلودگی و ناخالصی را از بین میبرد. دستگاه های اسمز معکوس اصل و با کیفیت این قابلیت را دارند که شما پس از مرحله پنجم هر نوع فیلتری را که موجب افزایش کیفیت آب می شود؛ به آن اضافه کنید.

اگر قصد خرید دستگاه تصفیه آب معتبر با بهترین کیفیت هستید، پیشنهاد ما به شما خرید دستگاه تصفیه آب خانگی ایزی ول تایوان می‌باشد. حال قصد داریم مراحل تصفیه آب در دستگاه های اسمز معکوس RO را شرح دهیم.

مراحل تصفیه در دستگاه های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس

همانطور که در بالا گفته شد در دستگاه های تصفیه آب خانگی با تکنولوژی اسمز معکوس آب از شش الی هشت مرحله و بلکه هم بیشتر عبور می کند تا تصفیه و قابل شرب شود. در هر مرحله یک فیلتر تعبیه می شود که هر کدام وظیفه خاصی را انجام می دهند و در اصل مکمل یکدیگر می باشند. همچنین آب با گذر از هر فیلتر آماده ورود به فیلتر بعد خواهد شد و اگر در مراحل قبل، هر کدام از فیلترها به خوبی عمل نکند کار تصفیه و کیفیت آب خروجی تحت تاثیر قرار می گیرد و از همه مهتر اینکه پس از مدتی دیگر فیلترها و حتی خود دستگاه دچار عیب و نقص فنی خواهد شد. توصیه میکنیم؛ علاوه بر خرید و استفاده از فیلترهای برند، باکیفیت و همچنین معتبر و دارای استاندارد و گواهینامه های جهانی، در زمان معین آن ها را تعویض کنید. در این صورت دستگاه دچار مشکل نخواهد شد.

منبع: بازیگرنیوز

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

شقاق مقعدی یکی از شایع ترین شرایط و بیماریهای مقعد است که سرطانی نبوده و خوشخیم است. زیرا با روشهای ساده قابل پیشگیری و درمان است. این بیماری میتواند در دو نوع حاد و مزمن ایجاد شود که بستگی به نوع آن روش درمانی خاص خود را می طلبد. معمولا زمانی که افراد دوره ای طولانی از یبوست را تجربه می کنند، پس از آن به بیماری شقاق مقعدی دچار می شوند. پس تا حد امکان باید از پیش آمدن یبوست جلوگیری کنید.

شقاق چیست با عکس؛ علائم و علت + روشهای درمان
شقاق چیست با عکس؛ علائم و علت + روشهای درمان

به دنبال این اتفاقات، یک زخم کوچک در داخل یا بیرون مقعد به وجود می آید.

شقاق یا فیشر چیست ؟

شقاق مقعدی، شکاف کوچکی در بافت مقعد یا داخل کانال آن است که به این کانال رکتوم می گویند. مقعد آخرین قسمت دستگاه گوارش بوده که در انتهای راست روده قرار دارد. این دریچه دارای ماهیچه هایی به نام اسفنکتر است که در حین اجابت مزاج باز می شوند تا مدفوع از آنها عبور کند. ایجاد شقاق اغلب به دلیل فشار و کشش بیش از حد بافت مقعد است. همچنین این عارضه می تواند در حین حرکت سخت روده اتفاق بیفتد که باعث درد و خونریزی می شود.

علت یا دلیل

شایع ترین علت مدفوع بزرگ یا سفت به دلیل یبوست است. شقاق همچنین ممکن است در اثر اسهال شدید، رابطه مقعدی، زایمان طبیعی یا به دلیل وارد کردن اشیا خارجی در مقعد ایجاد شود.

چه کسانی در معرض ابتلا به شقاق هستند؟

در صورتی که فرد دارای هر یک از موارد زیر باشد، بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به بیماری شقاق مقعد قرار دارد:

  • یبوست مزمن که شما را مجبور به دفع مدفوع سخت می کند.
  • رژیم غذایی کم فیبر.
  • اسهال شدن زیاد.
  • جراحی هایی به منظور کاهش وزن که منجر به اسهال مکرر میشوند.
  • زایمان واژینال (طبیعی).
  • صدمات ناشی از ورزش ها که به مقعد وارد می شود مانند دوچرخه سواری.
  • هرگونه وضعیت التهابی در ناحیه مقعد مانند بیماری بواسیر که درمان نشده باقی بماند.
  • بیماری التهابی روده (کرون).
  • عفونت یا بیماری اچ آی وی HIV.
  • داشتن عمل جراحی اخیر در ناحیه مقد.
  • سایر درمان های پزشکی که بر حرکات روده یا مقعد تأثیر می گذارند.

علائم شقاق مقعدی

شقاق مقعد یکی از شایع ترین علل درد و خونریزی مقعد است. این علائم ممکن است در هر فرد کمی متفاوت باشد. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد حین اجابت مزاج و بعد از آن که می تواند ساعت ها طول بکشد.
  • پارگی یا بریدگی قابل مشاهده در ناحیه نشیمنگاه.
  • خونریزی قرمز روشن در حین اجابت مزاج یا بعد از آن که می تواند روی لباس زیر یا دستمال کاغذی هم بماند.

علائم شقاق مقعدی ممکن است مانند سایر بیماری ها باشد. در نتیجه برای تشخیص دقیق به یک پزشک خبره باید مراجعه کنید.

انواع شقاق

فیشر مقعدی درجات و انواع مختلفی دارد و با توجه به علائم و نشانه های آن و طول مدت زمانی که این عارضه به وجود آمده است می توان نوع آن را تعیین کرد. علائم آن می تواند به آرامی و مستمر خود را نشان دهند گاهی هم همه چیز به طور ناگهانی آغاز می شود.

ادامه مطلب در https://baelm.net/191361-%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%82-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%DA%A9%D8%B3%D8%9B-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1.html

 

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

فیلتر ممبران چیست؟

به گزارش سایت خبری تدبیر :

کلمه ممبران Membrane که در لغت به معنی غشا می باشد، یکی از قسمت های اصلی در تصفیه آب اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون می باشد. از فیلتر ممبران برای حذف مواد محلول و ذرات ریز آلی استفاده می شود و این محصول این پتانسیل را دارد که به طور مداوم ناخالصی ها را از پساب ها جدا کند.

در مقایسه با روشهای دیگر، این فرایند دارای ویژگی های خاصی مانند مقاومت در برابر افزایش دما، محیط های شیمیایی نامطلوب و حمله میکروبی است. در نتیجه بهتر است دستگاه تصفیه آبی که تهیه می کنید، حتما دارای فیلتر ممبران باشد.

انواع فیلتر ممبران و روش عملکرد آنها

همانطور که در ابتدا گفته شد، فیلترهای ممبران (غشایی) به عنوان مانعی برای جداسازی آلاینده ها از آب عمل کرده یا ذرات آلوده کننده آب را حذف می کنند. اسمز معکوس، اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون همه از ممبران در فرایندهای مختلف فیلتراسیون خود استفاده می کنند.

روش کار فیلتر ممبران یا ممبرین تصفیه آب

اگر بخواهیم در روش کارکرد این فیلتر دقیق تر شویم، می توان آن به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

اسمز معکوس

به ممبران نیمه تراوا فشار وارد کرده و این عمل به مولکول های آب اجازه می دهد تا از طریق آنها عبور کنند. در نتیجه ترکیبات معدنی محلول در آب تخلیه می شوند. در این قسمت می توان گفت که دو جریان مجزا ایجاد شده است.

اولترافیلتراسیون

روش اولترافیلتراسیون یا UF بر خلاف ممبران اسمز معکوس آب را جدا نمی کند و در واقع فقط یک فیلتر ذرات بسیار ریز یا رسوب گیر است. با فیلتراسیون مکانیکی ذرات تا ۰٫۰۲۵ میکرون نمی توانند از ممبران اولترافیلتراسیون عبور کنند.

نانوفیلتراسیون

فناوری غشای نانوفیلتراسیون بسیار شبیه به اسمز معکوس عمل می کند، با این تفاوت که فیلتراسیون به خوبی اسمز معکوس فشار وارد نمی کند.

تفاوت بین ممبران اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس چیست؟

دو روش اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون دارای تفاوت بسیاری هستند. اسمز معکوس قادر به حذف مواد معدنی محلول در آب بوده در حالی که اولترافیلتراسیون UF فقط مواد جامد یا ذرات را فیلتر می کند. همچنین اسمز معکوس قادر است مواد معدنی محلول را که از غشای اولترافیلتراسیون عبور می کنند خارج کند.

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰
کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال نوعی از بیماری های نشیمنگاهی است که در اثر برگشت مو به زیر پوست و ایجاد آبسه و به وجود آمدن گودال یا سوراخ های کوچک بر روی سطح پوست ایجاد می شود و تنها روش قطعی درمان، عمل کیست مویی با لیزر یا جراحی است.

کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال نوعی از بیماری های نشیمنگاهی است که در اثر برگشت مو به زیر پوست و ایجاد آبسه و به وجود آمدن گودال یا سوراخ های کوچک بر روی سطح پوست ایجاد می شود و تنها روش قطعی درمان، عمل کیست مویی با لیزر یا جراحی است. این بیماری عفونی و دردناک با برگشت مو به داخل پوست و واکنش سیستم ایمنی بدن به آن موجب التهاب و عفونت در سطح پوست می شود.

این کیست از آنجا که در انتهای ستون فقرات و در پایین کمر بوجود می آید به نام کیست مویی پایین کمر نیز نام گرفته است و یکی از بهترین روش های درمان برای آن عمل جراحی بوده زیرا هرچه از زمان ابتلا به این بیماری بگذرد عفونت بیشتر شده و بافت های بیشتری درگیر می شوند.

درمان قطعی کیست مویی تنها از طریق روشهای تهاجمی مانند عمل کیست مویی و لیزر درمانی با برداشت کیست حاوی مو و حاشیه ای از بافت سالم اطراف آن امکان پذیر است. از آنجا که تا به حال هیچ دارو و یا روش کم تهاجمی تری برای درمان کیست پیشنهاد نشده است، البته در برخی موارد از تزریق فنل و یا فیبرین استفاده می شود اما تجربه نشان داده این روشها تنها تاثیر موقتی داشته و هیچ یک نمی توانند درمان قطعی برای این بیماری باشند.

یکی از پرکاربردترین روشهای رهایی از کیست مویی، عمل جراحی می باشد. این عمل جراحی به منظور برداشت بافت آسیب دیده و نواحی اطراف آن با هدف از بین بردن کامل عفونت انجام می شود. عمل کیست مویی با جراحی در دو روش انجام می پذیرد که در ادامه به تشریح بیشتر آنها می پردازیم:

جراحی کیست مویی به روش باز

عمل کیست مویی به روش باز

این روش جراحی باید در بیمارستان و تحت بیهوشی کامل یا بی حسی از کمر به پایین انجام شود. در طی انجام این عمل جراحی بافت آسیب دیده به همراه نواحی اطراف آن کاملاً برداشته می شود. پس از این مرحله زخم و یا گودال ایجاد شده بدون بخیه زدن رها شده و با پانسمان پر خواهد تا در حدود یک هفته از آن ناحیه ترشحات و عفونت خارج شود و پس از حدود دو تا سه ماه، به طور کامل از کف زخم بافت خودش را ترمیم می کند.اما این روش نیازمند مراقبت های ویژه ای است و پانسمان تا ترمیم شدن زخم باید هر روز تعویض شود. برای تعویض پانسمان می توانید به درمانگاه ها مراجعه کنید یا در خانه آن را انجام دهید.

پس از مدتی این زخم کوچک تر شده و از بین می رود به گونه ای که پس از طی چندین ماه تنها از آن یک شیار به جای می ماند.

در این روش عمل کیست مویی به سبب از بین رفتن کامل عفونت و ترمیم زخم از درون به سمت بیرون، احتمال عود مجدد بیماری بسیار کمتر است اما چون زخم بخیه زده نمی شود مراقبت از آن و نیز تعویض پانسمان ها اهمیت ویژه ای می یابد زیرا که خطر قرار گرفتن در معرض عفونت بسیار بیشتر است. از طرفی با انجام این نوع جراحی دوره نقاهت به شدت افزایش یافته و ممکن است بیمار درد بیشتری را در مقایسه با سایر روش ها تجربه نماید.

عمل کیست مویی به روش بسته

عمل کیست مویی به روش بسته

این نوع جراحی کاملا مشابه به روش باز انجام می شود. تمامی نواحی آسیب دیده به همراه اطراف آن برداشته خواهد شد. اما این بار زخم باز رها نشده و بخیه زده می شود و یا ممکن است بسته به نظر پزشک از روش ترکیبی باز و بسته استفاده شود. این روش نیز همانند روش قبل در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام می شود. با این تفاوت که احتمال عفونت به سبب بسته بودن زخم کاهش می یابد.

از آنجایی که زخم کیست بسته می شود، احتمال عود مجدد بیماری در روش بسته بسیار بیشتر از روش باز است. اما دوره بهبودی پس از آن بسیار کمتر است و بیمار می تواند در مدت کوتاهی به روال عادی زندگی باز گردد.

بهتر است برای انتخاب نوع روش جراحی از توصیه های پزشک بهره ببرید، زیرا انتخاب نوع این روشهای جراحی بستگی به عواملی مانند نوع کیست، شدت عفونت، وضعیت سلامت بیمار، سابقه پزشکی او و …. دارد.

لنسینگ Lancing یا برش سطحی

از روش لنسینگ معمولا برای کیست های سطحی یا تخلیه آبسه های پوستی استفاده می شود. به این صورت که پزشک با استفاده از یک تیغ جراحی به صورت کاملا سطحی روی پوست برش ایجاد کرده و عفونت را تخلیه می کند. در آخر هم روی زخم را با پانسمان می بندد تا از داخل به بیرون ترمیم پیدا کند.

به طور معمول چهار هفته زمان می برد تا پوست به طور کامل بهبود یابد.

هزینه عمل کیست مویی

به طور معمول در حراحل بسیار ابتدایی ممکن است که بتوانید با مراجعه به پزشک و استفاده از آنتی بیوتیک ها سینوس مویی خود را درمان کنید. در این مواقع هزینه عمل کیست مویی بیمار خیلی بالا نیست. ولی هرچه زمان بیشتری بگذرد، کیست حجیم تر شده در نتیجه هزینه درمان آن هم بالاتر می رود. در نتیجه برای ذکر هزینه دقیق جراحی حتما فرد باید جراحی شود. ولی در کل در تمام کشور ها هزینه عمل جراحی نسبت به لیزر کمی پایین تر است. ولی مزیت های لیزر بیشتر است و متاسفانه برخی از بیماران حاضر هستند با نپرداختن این اختلاف هزینه جزئی زیر تیغ جراحی رفته و عوارض بیهوشی و عمل تهاجمی جراحی را گاها تا آخر عمر تحمل کنند.

نحوه خوابیدن بعد از عمل

لازم است این نکته را بدانید که هیچ گونه فشاری نباید به محل زخم وارد شود. در نتیجه اگر به روش باز عمل سینوس پیلونیدال انجام دادید، باید روی شکم بخوابید. روش جراحی باز یکی از راه های درمان این بیماری است که از قدیم بسیاری از بیماران آن را انجام می دادند. ولی اگر به صورت بسته عمل کردید، فقط لازم است که شب اول به روی شکم بخوابید. بعد از آن دیگر راحت خواهی بود.

همچنین این نکته را جدی بگیرید که تا زمان بهبودی کامل به مدت طولانی ننشینید چون به محل زخم فشار وارد می شود.

مزایای عمل بسته کیست مویی نسبت به روش باز

درست است که در هر دو روش قسمت عفونت به یک اندازه برش خورده تا موهای جمع شده خارج شوند. ولی این روش نسبت به جراحی باز دارای مزایی می باشد که به صورت زیر هستند:

  • دوره نقاهت بیماری در زمان بستن زخم جراحی بسیار کوتاه تر است.
  • در روش باز نیاز به تعویض روزانه پانسمان است که اکثرا این کار کمی برای بیماری سخت است.
  • از آنجا که کیست در ناحیه نشیمنگاهی بوده و محل جراحی در نزدیکی مقعد است رعایت نکات بهداشتی هنگام دفع بسیار مهم است زیرا زخم باز خیلی زود عفونت خواهد کرد.
  • در روش درمان کیست مویی با لیزر نیازی به بستری شدن در بیمارستان نبوده و فرد می تواند همان روز به منزل خود باز گردد.
  • عدم بیهوشی و از بین بردن کیست با لیزر توسط بی حسی موضعی.
  • احتمال عود مجدد بسیار کم در عمل با لیزر نسبت به عمل جراحی سنتی.

البته در کنار تمامی مزایای بستن زخم جراحی، اگر به هر دلیلی زخم عفونت کند کاری جز باز کردن دوباره زخم و تخلیه کامل عفونت وجود نخواهد داشت، اما در روش باز هرگونه عفونت و چرک تا ترمیم زخم تخلیه خواهد شد.

طبق مطالعات انجام شده درمان کیست مویی با لیزر پنجاه درصد موفق تر بوده است و هیچ کدام از معایب روش های جراحی را ندارد و در این روش هیچ آسیبی به بافت اطراف کیست وارد نمی‌شود و دوره نقاهت بسیار کوتاه تری نسبت به روش های سنتی دارد.

ادامه مطلب

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

درمان زگیل تناسلی با لیزر و کرایو

به نقل از آپ آهنگ :

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های عفونی، مقاربتی یا جنسی می باشد. طبق آمار اکثر کسانی که از نظر جنسی فعال هستند، در طول زندگی خود حداقل به یکی از سویه های ویروس اچ پی وی HPV یا پاپیلوما انسانی که منجر به زگیل تناسلی می شود، مبتلا می شوند.

این زائده ها فقط در نواحی تناسلی مانند داخل یا اطراف واژن، مقعد، آلت تناسلی، روی کشاله ران و در مواردی که رابطه جنسی از نوع دهانی باشد، داخل دهان نیز می توانند رشد کنند. ظاهر آنها معمولا سفت یا گوشتی بوده و به صورت تکی یا خوشه ای به وجود می آیند. امروزه روش های درمان بسیاری برای از بین بردن زگیل های دستگاه تناسلی وجود دارد که تصمیم داریم بهترین آنها را بهتان معرفی کنیم.

لازم به ذکر است که با درمان زگیل تناسلی مقعد، واژن یا آلت تناسلی امکان انتقال آن به شریک جنسی بسیار پایین می آید ولی ویروس HPV داخل بدن فرد می ماند تا سیستم ایمنی بدن به مرور زمان آن را از بین ببرد.

لیزر زگیل تناسلی

از آنجایی که اگر روش های نامناسب برای درمان به کار گرفته شوند، احتمال بازگشت زگیل ها وجود دارد، لازم است که حتما از روش های تهاجمی برای از بین بردن زائده ها استفاده شود. امروزه درمان زگیل تناسلی مقعد، واژن و آلت تناسلی با لیزر قطعی ترین روش است. زیرا اشعه لیزر بافت زگیل را از ریشه سوزانده و علاوه بر از بین بردن خود زائده، بافت عفونی اطراف آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

لیزر CO2 یا کربن دی اکسید تهاجمی ترین نوع لیزر است که قادر است زائده های بزرگ و قطور را به سرعت از بین ببرد. این روش به دلیل سهولت، دوره نقاهت کوتاه مدت، زمان درمان بسیار کم، نداشتن درد، سوزش یا خونریزی مورد قبول اغلب بیماران است.

لیزر زگیل تناسلی در کلینیک پزشک به صورت سرپایی انجام می شود و تعداد جلساتی که برای درمان لازم است، در اولین ویزیت پزشک مشخص می شود.

درمان با کرایو

یکی دیگر از روشهای پزشکی برای درمان و از بین بردن زگیل های تناسلی کرایو یا همان فریز کردن می باشد. این عمل در کلینیک یا مطب پزشک انجام می شود. طی درمان، نیتروژن مایع در دما -196 درجه سانتی گراد بر روی زگیل اسپری می شود.

این روش درمانی حدودا نیم الی یک ساعت از وقت بیمار را گرفته و طی سه مرحله انجام می شود. کرایو زگیل های تناسلی بیشتر بر روی زائده های کوچکتر تاثیر گذار بوده و برای زائده های بزرگ، ممکن است چند جلسه زمان ببرد یا پزشک درمان با لیزر را انتخاب کند.

مراقبت های پس از درمان با لیزر و کرایو اهمیت بسیاری دارد و به فرآیند بهبود زخم بسیار کمک می کند.

  • nyusha gholami