انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

۲ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کیست مویی یک بیماری دردناک و عفونی است که در صورت عدم اقدام برای درمان میتواند به سرعت در ناحیه گسترش پیدا کند. درمان های اولیه شامل حمام سیتز، کمپرس آب گرم و استفاده از آنتی بیوتیک است. با این حال، اگر عفونت شدید باشد، ممکن است نیاز به درمان با لیزر یا جراحی داشته باشید.

دو روش اولیه مورد استفاده برای درمان کیست پیلونیدال عبارتند از:

  • برش و زهکشی (جراحی). در طی این روش، پزشک کیست را برش داده و موهای زائد را به همراه عفونت تخلیه می کند.
  • تخلیه کیست مویی با لیزر. در این روش پزشک سوراخ های بسیار کوچکی روی پوست ایجاد کرده و توسط عبور دادن اشعه لیزر کیست های کوچک و عفونت را می سوزاند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انجام این روش ها، روند بهبودی و احتمال بازگشت کیست در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

کیست مویی چیست؟

سینوس مویی یا کیست پیلونیدال کیسه ای پر از مو و بقایای پوست است که در انتهای استخوان دنبالچه شما تشکیل می شود. بعضی از پزشکان قبلاً آنها را به عنوان یک بیماری مادرزادی (که در رحم شکل می گیرد) تصور می کردند. با این حال، اکنون تصور می شود که آنها از موهای بافت نرم و پوست اطراف به دست می آیند که به سمت داخل رشد می کنند و واکنش جسم خارجی و بافت ضخیم را تشکیل می دهند.

عکس کیست مویی

دیدن عکس کیست مویی و تصاویر واقعی از شکل این بیماری یکی از مراحلی است که به بیماران در شناخت این عارضه کمک می کند. کیست یا سینوس مویی یکی از بیماری های رایج نشیمنگاهی بوده که به دلیل برگشتن موهای زائد به داخل بدن و رشد آنها در قسمت نشیمنگاه اتفاق می افتد. عفونت ایجاد شده در مراحل ابتدایی خود را به شکل یک آبسه در دنبالچه نشان می دهد. که معمولا به شکل زیر است:

مقاله کامل www.royablog.ir

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

بسیاری از بیماران برای رهایی از عوارض جراحی بواسیر یا هموروئید به دنبال روشهای درمان بدون عمل جراحی هستند. با این وجود که لیزر بهترین راه درمان بواسیر خارجی و داخلی می باشد، ولی در اینجا نگاهی کوتاه به سایر روشهای درمان بدون جراحی نیز می اندازیم.

درمان با رابربند

یکی از روشهایی که برای درمان این عارضه استفاده می شده است، استفاده از حلقه های پلاستیکی به نام رابربند می باشد. پزشک با انداختن این حلقه به دور توده بواسیری خون رسانی به آن را قطع می کند و این توده پس از سیاه شدن می افتد. این روش معمولا با درد زیادی همراه است.

اسکلروتراپی

یکی از روشهای قدیمی برای درمان هموروئید اسکلروتراپی می باشد. که باعث کاهش التهاب و کمک به بهبود سریع بیماری می شود. اسکلروتراپی تزریق نوعی ماده مخصوص در این رگ های خونی و ملتهب است که منجر به کوچکتر شدن آنها می شود. این روش بصورت سرپایی در کلینیک پزشک انجام می شود و معمولا درد یا ناراحتی به همراه ندارد.

مراقبت های بعد از عمل بواسیر یا جراحی هموروئید شامل چه مواردی است؟

مراقبت های بعد از عمل بواسیر

برای گرفتن نتیجه ی بهتر و موفقیت آمیزتر از عمل جراحی بواسیر پزشکان انجام برخی نکات و توصیه ها را پس از انجام عمل جراحی ضروری می دانند. این بایدها و نبایدها تخت عنوان مراقبت های بعد از عمل هموروئید شناخته می شود که به شرح زیر می باشند:

  • برای کاهش درد بواسیر و کنترل آن پس از انجام عمل جراحی بیمار باید از مسکن هایی مانند استامینوفن و مسکن ها با تجویز پزشک استفاده کند.
  • مصرف آنتی بیوتیک ها را به منظور جلوگیری از بروز عفونت در ناحیه ی عمل به طور کامل ادامه دهد.
  • در طول روز چندین بار در وان آب گرم به مدت 20 دقیقه بنشیند و استراحت کند. ولی فراموش نکنید که به هیچ عنوان نباید مقعد خود را با مواد عطری شستشو دهید.
  • نوشیدن روزانه 8 الی 9 لیوان آب را به منظور جلوگیری از یبوست فراموش نکند.
  • از نشستن طولانی مدت و زور زدن در توالت بپرهیزد. حتی اگر کارمند هستید، سعی کنید هر نیم ساعت یکم بلند شده و قدم بزنید.
  • ناحیه ی مقعد خود را همیشه خشک و تمیز نگاه دارد.
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر خوراکی مانند میوه ها و سبزیجات انتخاب نماید.

برای برطرف کردن درد بعد از عمل هموروئید با لیزر چه کار کنیم؟

همانطور که پیشتر نیز ذکر کردیم، معمولا افرادی که تحت عمل با لیزر قرار می گیرند، درد یا سوزش خیلی کمی دارند و برای برطرف کردن این عارضه می توانید از روش های خانگی مثل حمام با آب ولرم، استفاده از مسکن و استراحت کردن کمک بگیرید.

ولی اگر درد یا سوزش غیرعادی داشتید که کاملا بعید است، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

منبع خبر: https://www.tgju.org/news/2413121/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%84%DB%8C%D8%B2%D8%B1-%D9%88-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%AC%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C

  • nyusha gholami