انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

۸ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سیاهرگ های اطراف مقعد ممکن است تحت فشار کشیده شده و برآمده یا متورم شوند. بواسیر خونی ممکن است در اثر افزایش فشار در قسمت تحتانی رکتوم به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • زور زدن هنگام اجابت مزاج
  • نشستن طولانی مدت روی توالت
  • داشتن اسهال مزمن یا یبوست
  • چاقی مزمن
  • بارداری یا حاملگی
  • داشتن رابطه مقعدی
  • رژیم غذایی کم فیبر روزانه
  • بلند کردن مکرر اجسام سنگین

علائم بواسیر خونی 

بواسیر از نوع خونی ممکن است توده ای در اطراف مقعد ایجاد کند که فرد هنگام تمیز کردن مقعد آن را به وضوح احساس کند.

عارضه خونریزی از هموروئید معمولاً پس از اجابت مزاج رخ می دهد.

ممکن است فرد پس از پاک کردن خود، آثار یا رگه هایی از خون را روی بافت دستمال کاغذی می بیند. گاهی اوقات ممکن است مقدار کمی خون در کاسه توالت یا در مدفوع قابل مشاهده باشد.

خون ناشی از خونریزی بواسیر معمولاً قرمز روشن است. بنابراین اگر افراد خون به رنگ تیره مشاهده می کنند، باید سریعا به پزشک اطلاع دهند، زیرا این اتفاق میتواند نشان دهنده مشکلی در دستگاه گوارش باشد.

سایر علائم هموروئید عبارتند از:

  • احساس توده یا برآمدگی در اطراف مقعد هنگام تمیز کردن
  • دفع ناقص مدفوع و حس کردن بودن یک توده در کانال رکتوم پس از دفع
  • مشکل در پاکسازی پس از اجابت مزاج
  • خارش اطراف ناحیه
  • تحریک اطراف مقعد
  • ترشحات لزج مانند از داخل
  • احساس وارد شدن فشار به اطراف مقعد

گاهی اوقات ممکن است لخته خون در داخل هموروئید ایجاد شود. به این حالت هموروئید ترومبوزه می گویند.

با متورم شدن هموروئید ترومبوزه، فشار از بافت های اطراف می تواند باعث پارگی و خونریزی آن شود. خون ناشی از هموروئید ترومبوز شده به رنگ تیره و لخته ای است.

ایا بواسیر خونی خطرناک است؟

زمانی که هموروئید خونریزی می کند، معمولا نشانه این است که اتفاقی غیرعادی رخ داده. به طور مثال ممکن است خود توده هموروئید خراشیده شده باشد. در صورت مشاهده خون فرد حتما باید به متخصص گوارش یا جراح عمومی مراجعه کند. این دو متخصص می توانند با مشاهده راست روده، علت را بررسی کرده و بهترین روش درمان را در پیش گیرند. ولی اگر بیمار برای درمان و معاینه اقدام نکند، می تواند خطرناک باشد.

راه درمان بواسیر خونی

توده بواسیر در حالت ابتدایی خود و درجات پایین تر فقط برجسته بوده و خونریزی ندارد. ولی در مواردی که هموروئید داخلی و خارجی خونریزی می کند، حتما باید یک راه درمان فوری برای رفع آن در نظر گرفته شود. برخی روش های با دارو و گیاهی می توانند برای پیشگیری مفید باشند. به طور کلی روش های درمان عبارتند از:

درمان با دارو

باید بدانید که لزوما تمام هموروئید ها نیاز به جراحی ندارند و در اکثر موارد توده های کوچک می توانند با دارو در خانه از بین بروند. پماد هایی نظیر آنتی هموروئید معمولا برای افرادی که بواسیر درجه یک دارند تجویز می شوند. این پمادها دارای خاصیت استروئیدی هستند که به برطرف کردن التهاب توده بواسیر کمک می کنند.

عمل جراحی و لیزر

عمل جراحی یا هموروئیدکتومی یکی از روشهای برداشتن بواسیر می باشد. زمانی که روش های دیگر ناموفق باشد، پزشک ممکن است به روش های تهاجمی تری مانند لیزر یا جراحی روی بیاورد. هموروئیدکتومی شامل برداشتن هر نوع هموروئیدی است که پرولاپس یا بزرگ یا پیچیده است. طی این روش توده بواسیر با استفاده از تیغ جراحی بریده می شود.

درمان بواسیر خونی با لیزر یکی دیگر از روشهایی است که به دلیل سهولت و دوره نقاهت کم، در بین افراد محبوبیت یافته است. طی لیزر درمانی پزشک به جای تیغ جراحی از اشعه لیزر استفاده می کند.

خونریزی هموروئید به چه علت اتفاق می افتد؟

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

تصویر و عکس شقاق مقعدی یا فیشر واضح

عکس شقاق مقعدی یکی از عوامل مهمی است که به تشخیص بیماری فیشر کمک می کند. این تصویر نشان دهنده زخم یا شکافی عمیق یا سطحی در ناحیه اسفنکترهای خارجی و داخل مقعد است. در صورتی که فرد برای درمان شقاق اقدام نکند، ممکن است به حالت مزمن در آمده و همراه با عوارض شدید باشد.

امروزه حتی تشخیص شقاق می تواند از روی ارسال عکس هم ممکن باشد. این عارضه معمولا به دنبال رابطه جنسی مقعدی، یبوست مزمن، مدفوع سفت، زایمان طبیعی و… به وجود می آید.

عکس زخم مقعدی

عکس بیماری شقاق مقعدی یا فیشر

به طور واضح می توان از عکس ها تشخیص داد که این بیماری در ابتدا یک زخم کوچک است که ممکن است علائم خاصی هم نداشته باشد ولی هر چه بیشتر بگذرد، زخم مقعدی بیمار دچار سوزش، خارش، التهاب، قرمزی یا حتی خروج خونابه و مایعی لزج می شود.

درمان زخم فیشر یا شقاق مقعدی با روش های زیادی امکان پذیر است. که شامل روش های دارویی، خانگی، جراحی، طب سنتی و درمان با لیزر است. از بین تمام این روش ها لیزر شقاق بهترین روش است زیرا می تواند به طور کامل بیماری را درمان کند و هم زمان جوش دهد.

عکس شقاق در کودکان چگونه است؟
تصویر شکاف در سوراخ مقعد

شکل شقاق حاد و مزمن

به طور کلی این عارضه نسبت به زمانی که زخم ایجاد شده تا درمان شود، در دو دسته مزمن و حاد قرار می گیرد. 

شقاق حاد یا خفیف مقعد در عرض شش هفته برطرف می شود. و معمولا رایج ترین نوع است که به شکل خطی با لبه های باز ظاهر می شود.

ولی شقاق مزمن بیش از شش هفته ادامه داشته و زمان بهبودی آن هم متفاوت است.

شکل انواع شقاق

عکس شقاق و بواسیر

از بین بیماریهایی که ممکن است بیماران آنها را با شقاق اشتباه بگیرند، می توان به بواسیر اشاره کرد. بواسیر یا هموروئید داخلی یکی از علل اصلی سوزش یا خونریزی از داخل مقعد است. ولی از آنجایی که بیماران نمی توانند دقیق داخل رکتوم را ببینند و توده هموروئید را تشخیص دهند، ممکن است آن را با شقاق مقعدی اشتباه بگیرند.

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

علائم این عارضه گاهی به قدری مشهود هستند که در صورت پیش آمدن با اولین عارضه میتوان متوجه آن شد ولی در برخی موارد این گونه نیست. به طور کلی نشانه های سرطان رکتوم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی از دریچه
  • خارش و درد در اطراف سوراخ
  • توده های کوچک در اطراف و داخل پایین
  • ترشح مخاط از پایین
  • داشتن مشکلاتی در کنترل موقع مدفوع (بی اختیاری روده)
  • نیاز به مدفوع اغلب با مدفوع های شل تر و روان

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، سرطان مقعد ممکن است اصلاً علامتی نداشته باشد یا تشخیص آن دشوار باشد.

همچنین علائم آن اغلب شبیه به انبوه (بواسیر) و شقاق است که بیماری هایی رایج و کمتر جدی هستند.

عوامل خطر سرطان رکتوم

عامل خطر هر چیزی است که احتمال ابتلای فرد به سرطان را افزایش دهد. اگرچه عوامل خطر اغلب بر پیشرفت سرطان تأثیر می‌گذارند، اما بیشتر آنها مستقیماً باعث سرطان نمی‌شوند. برخی از افراد با چندین عامل خطر هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند، در حالی که برخی دیگر که هیچ فاکتور خطر شناخته شده ای نداشته و دچار سرطان می شوند. دانستن عوامل خطر و صحبت در مورد آنها با پزشک ممکن است به شما کمک کند شیوه زندگی و انتخاب های مراقبت بهداشتی آگاهانه تری داشته باشید.

عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد را در فرد افزایش دهد:

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

تحقیقات نشان داده است که عفونت رکتوم توسط این ویروس یکی از عوامل خطر سرطان مقعد است. داشتن رابطه جنسی با فردی که دارای ویروس اچ پی وی HPV است، رایج ترین راه ابتلا به این عارضه است. طبق آزمایشات؛ برخی از گونه‌های HPV را قوی‌تر، و با انواع خاصی از سرطان‌ها مرتبط می‌دانند. واکسن های اچ پی وی می توانند از ابتلای افراد به برخی سرطان ها جلوگیری کنند.

سن و سال

اکثر افرادی که سرطان مقعد تشخیص داده می شود بین ۵۰ تا ۸۰ سال سن دارند.

تحریک مکرر مقعد

قرمزی، تورم و درد مکرر مقعد ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد را افزایش دهد.

فیستول مقعدی

فیستول یک تونل غیر طبیعی بین کانال مقعد و پوست خارجی مقعد است. تونل اغلب چرک یا مایعی را تخلیه می کند که می تواند لباس را کثیف یا لکه دار کند. فیستول مقعدی ممکن است بافت های خارجی را تحریک کند یا باعث ناراحتی شود. همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد را افزایش دهد.

سیگار کشیدن

استعمال تنباکو می تواند به کل بدن آسیب برساند. مواد شیمیایی حاصل از دود می توانند وارد جریان خون شوند و تقریباً بر هر اندام و بافت بدن تأثیر بگذارند. احتمال ابتلا به سرطان مقعد در افراد سیگاری ۸ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

منبع: مجله نودی

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

عکس شقاق مقعدی

آیا می دانستید که تقریباً ۱۰ درصد از افراد در طول زندگی خود به بیماری شقاق مقعدی مبتلا می شوند و در بعضی موارد هم ممکن است علت آن ناشناخته باشد؟ ولی در اکثر اوقات شقاق از یبوست مزمن یا رابطه جنسی از پشت نشات می گیرد. حتی ممکن است در مواردی با بیماری بواسیر یا هموروئید نیز اشتباه گرفته شود زیرا هر دو تقریبا علائم مشابهی دارند ولی به طور کل بیماری شقاق با هموروئید تفاوت دارد.

در این مقاله تصمیم داریم علائم، علت، روشهای تشخیص و درمان این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم.

بیماری شقاق چیست؟

شقاق مقعدی یک پارگی یا شکاف است که در پوشش مجرای اسفنکتر داخلی و خارجی مقعد، به شکل یک بریدگی ایجاد شده و ممکن است از بیرون به داخل کانال رکتوم امتداد یابد.

این عارضه می تواند باعث به وجود آمدن درد در حین و بعد از اجابت مزاج شود که گاهی به دنبال آن خون به رنگ قرمز روشن در مدفوع مشاهده می شود.

بیشتر زخم های شقاق مقعدی کمتر از یک سانتی متر عرض دارند، اما از آنجا که مقعد قسمت بسیار حساس بدن است، درد در این ناحیه می تواند بسیار شدید و اذیت کننده باشد، حتی اگر عامل آن تنها یک پارگی کوچک باشد.

علت شقاق مقعدی در زنان، مردان و کودکان

شقاق مقعدی ممکن است بنا به دلایل مختلفی ایجاد شود. از جمله:

  • یبوست: مدفوع بزرگ و سفت به گونه ای بوده که ممکن است به پوست حساس دریچه فشار زیادی وارد کند. در نتیجه موجب زخم مقعد یا گوشت های اضافه شود.
  • اسهال: اسهال مکرر ناحیه رکتوم را حساس کرده و منجر به سوزش یا خارش می شود. این عارضه به مرور زمان شقاق را ایجاد می کند.
  • اسپاسم عضلانی: متخصصان معتقدند که اسپاسم عضلانی اسفنکتر مقعد ممکن است خطر ایجاد شقاق مقعدی را افزایش دهد. اسپاسم یک حرکت کوتاه و خودکار عضلانی است که در آن عضله های باسن می توانند ناگهان سفت شوند. اسپاسم عضلانی ممکن است روند بهبود زخم را به تعویق بیندازد.
  • بارداری و زایمان: زنان باردار در اواخر بارداری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به شقاق مقعدی هستند. همچنین قسمتی از پوست مقعد ممکن است در هنگام زایمان پاره شود.
  • بیماری یا عفونت های مقاربتی: بیماری‌های مقاربتی با خطر بالاتر ابتلا به شقاق مقعدی ارتباط مستقیمی دارند. به عنوان مثال می توان به سیفلیس، ویروس HIV ،(ویروس پاپیلومای انسانی) HPV ، تبخال و کلامیدیا اشاره کرد.
  • بیماری های زمینه ای: برخی از شرایط زمینه ای مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سایر بیماری های التهابی روده ممکن است باعث ایجاد زخم در ناحیه مقعد شوند.
  • رابطه جنسی مقعدی: اگر رابطه از پشت بدون محافظ و مواد روان کننده اتفاق بیفتد، ممکن است منجر به زخم شقاق شود.

علائم و نشانه های بیماری چگونه نمایان می شوند؟

درست است که در بدن هر شخص ممکن است با علائم متفاوتی ظاهر شود ولی به طور کلی علائم و نشانه های اصلی شقاق مقعدی عبارتند از:

  • درد بخصوص هنگام دفع مدفوع: زمان اجابت مزاج، فرد درد تیزی را حس می کند و پس از آن ممکن است احساس سوزش عمیق طولانی تری داشته باشد. ترس از درد ممکن است برخی از بیماران را از رفتن به توالت منصرف کند و خطر یبوست را افزایش دهد.
  • تاخیر در رفتن به دستشویی: این مورد می‌تواند درد و شقاق را بدتر کند، زیرا مدفوع سفت‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. برخی از افراد ممکن است وقتی خود را با دستمال توالت تمیز می کنند، درد شدیدی را تجربه کنند.
  • خونریزی: از آنجا که خون تازه است، قرمز روشن خواهد بود، ممکن است روی مدفوع یا دستمال توالت دیده شود. همینطور شقاق مقعدی در نوزادان معمولاً خونریزی می کند.
  • خارش در ناحیه مقعد: این احساس ممکن است متناوب یا مداوم باشد.
  • سوزش ادرار: ناراحتی هنگام ادرار کردن کمتر شایع است. اما برخی از بیماران ممکن است دفعات بیشتری ادرار کنند.

شقاق مقعدی چند نوع دارد؟

در پزشکی این عارضه در دو دسته قرار می گیرد:

  • شقاق مقعدی که کمتر از ۶ هفته طول بکشد، شقاق مقعدی حاد نامیده می شود که زخم آن سطحی تر بوده و معمولا عمق زیادی ندارد. این مورد می تواند خود به خود بهبود پیدا کند.
  • شقاق مزمن مقعد علائمی بیش از ۶ هفته دارد که نسبتا زخمی عمیق بوده و خودبه خود درمان نمی شود. در نتیجه فرد حتما باید به پزشک متخصص گوارش یا جراح عمومی مراجعه کند.

شقاق مقعد حاد معمولا علت قابل شناسایی ندارد، در حالی که شقاق مقعدی مزمن علت قابل شناسایی دارد.

منبع: آرپسه

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

ladyforum

http://www.ladyforum.ir/member1001135.html

http://www.ladyforum.ir/member1001134.html

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

تنگی مقعد یکی از مشکلات دردسر ساز در ناحیه نشیمنگاهی است. در برخی از افراد ابتلا به تنگی اسفنکتر های مقعدی باعث یبوست مزمن یا باریک شدن مدفوع می شود. که این عارضه منجر به خارج نشدن کامل مدفوع، ابتلا فرد به عفونت های رکتوم (کانال مقعد) و بیماری های مختلف از جمله شقاق یا فیستول در ناحیه نشیمنگاهی می شود. اگر علت دقیق و علائم ابتلا به این عارضه را بدانید، به راحتی می توانید برای درمان تنگی مقعد خود اقدام کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این عارضه آشنا شوید:

تنگی مقعد چیست ؟

تنگ شدن مقعد که در انگلیسی با اصطلاح پزشکی Anal stenosis شناخته می شود، در حقیقت تنگی خود دریچه نبوده و به تنگ شدن رکتوم که همان کانال مقعد می باشد، گفته می شود. این عارضه در صورت عدم درمان می تواند منجر به عوارض جدی و خطرناک شود. این حالت زمانی به وجود می آید؛ عضلات اسفنکتر داخلی رکتوم که وظیفه انقباض و انبساط را بر عهده دارند، باریک شده و در کارایی آنها اختلال بوجود می آید.

تنگی مقعد در نوزادان

متاسفانه طبق آمار معمولا از هر 4000 کودک متولد شده، یکی از آنها به این عارضه دچار است. یا حتی بعضی از کودکان بدون دریچه مقعد متولد می شوند! لازم است بدانید مادران زمانی می توانند به این عارضه پی ببرند که بعد از دو الی سه ماه، نوزاد تازه متولد شده آنها دچار یبوست شده و دفع کاملی ندارد. در این موارد ممکن است به ویتامین های مصرفی نوزاد شک کنند که ربطی به آنها ندارد.

عکس تنگی مقعد نوزادان

در این هنگام مادر باید سریعا برای رفع مشکل به متخصص آنورکتال یا اطفال مراجعه کند. از علت تنگی مقعد در نوزادان می توان به این مورد اشاره کرد که گاهی لوله انتهایی رکتوم ممکن است تشکیل نشود که به این بیماری آترزی می گویند و در نوزادان مبتلا به تنگی مقعد این کانال خیلی باریک تشکیل می شود.

علت یا دلیل تنگی مقعد

در اکثر موارد، تنگی مقعد با تشکیل اسکار (بهبود یافتن محل یک زخم) مرتبط است که به طور معمول پس از تروما یا عمل جراحی بواسیر رخ می دهد. سایر علل احتمالی تنگی مقعد عبارتند از:

  • ناهنجاری مادرزادی
  • توده ناشی از بیماری بواسیر یا هموروئید
  • عوارض ناشی از جراحی فیستول و شقاق
  • بیماری های جنسی یا مقاربتی
  • عفونت رکتوم
  • همچنین ممکن است که این عارضه در اعضا خانواده به ارث برسد.

این وضعیت اغلب به جای اسفنکتر خارجی که فرد می تواند آن را کنترل کند (حالت ارادی دارد)، اسفنکتر داخلی (غیر ارادی) را درگیر می کند.

علائم و نشانه ها

علائم تنگی مقعد ممکن است در ابتدا جزئی به نظر برسند، اما می تواند با گذشت زمان بدتر شوند. آنها عبارتند از:

  • یبوست
  • درد در هنگام اجابت مزاج
  • گرفتگی یا اسپاسم زودگذر مقعد
  • مدفوع هایی که باریک هستند و مانند گلوله از هم جدا می شوند.
  • مشاهده خون قرمز روشن در توالت بعد از اجابت مزاج.

بیماری کرون، که یکی از بیماری التهابی روده بوده، می تواند علائمی ایجاد کند که شبیه تنگی مقعد است. هنگامی که علائم تنگی مقعد ادامه پیدا می کنند، معمولاً نتیجه یک یا چند مورد از دلایل زیر است:

  • یبوست یا زور زدن در هنگام اجابت مزاج.
  • ایجاد شقاق در کانال رکتوم یا خارج از آن.
  • عوارض یکی از روش های جراحی، مانند هموروئیدکتومی.
  • تحریک به دلیل اسهال مداوم.
  • عفونت رکتوم (راست روده).

درک این نکته حائز اهمیت است که این عوامل به خودی خود منجر به تنگی مقعد نمی شوند، اما ایجاد زائده ای مقعدی مانند گوشت اضافه یا بیماری بواسیر (هموروئید) می تواند.

ادامه مطلب مقاله تنگ شدن مقعد در کلینیک زارعی

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

سیاهرگ های بواسیری یا هموروئیدی دقیقا در انتها روده بزرگ یا در مقعد قرار دارند. این رگ ها که با نام بالشتک های هموروئیدی هم شناخته می شوند، ممکن است بر اثر عوامل متعددی ورم کرده و موجب درد و اذیت فرد حتی در نشستن شوند. بیماری بواسیر به تنهایی ممکن است هم در داخل مقعد و هم خارج از آن ایجاد شود. نکته ای که در اینجا آن را مورد بررسی قرار می دهیم، هموروئید یا بواسیر خارجی است و زمانی اتفاق می افتد که رگ های هموروئیدی با لخته های خون پر شوند که اصطلاحا به آن ترومبوزه هم گفته می شود.

بواسیر یا هموروئید ترومبوزه

بواسیر با هموروئید همان عروق خونی متورم یا واریسی در ناحیه مقعد است، که در اثر اعمال فشار بیش از اندازه ایجاد می شود. در صورتی که بر روی این عروق بیرون زده از مقعد فشار وارد شود، درون آنها خون تجمع کرده، و اصطلاحاً هموروئید ترومبوزه روی می دهد. یا به بیانی دیگر در صورتی که درون هموروئید، لخته خون ایجاد شود، فتق ترومبوز روی می دهد. این وضعیت خطرناک نیست اما می تواند به شدت دردناک باشد.

علائم بواسیر یا هموروئید خارجی و ترومبوزه

این عارضه از ابتدا به شکل ترومبوزه نبوده و به مرور زمان و عدم توجه برای مراجعه به درمان دردناک می شود. نشانه های آن در ادامه آورده شده اند تا به طور کامل با آنها آشنا شوید:

  • خارش در اطراف ناحیه مقعد
  • خونریزی همراه با حرکت روده ای
  • تورم و یا بیرون زدگی بافت اطراف مقعد
  • درد در نواحی اطراف بافت هموروئیدی

هموروئید خارجی ترومبوزه می تواند آلوده شده و در آن عفونت تجمع نماید که در این صورت آبسه رخ داده و همراه با علائمی مانند تب ظاهر می شود.

جهت مشاهده عکس هموروئید خارجی کلیک کنید.

علل بواسیر یا هموروئید خارجی و ترومبوزه

هموروئید ترومبوزه ناشی از افزایش فشار وارده بر روی عروق داخلی رکتوم ایجاد می شود، این افزایش فشار ناشی از عوامل زیر ایجاد می شود:

  • یبوست
  • اسهال
  • حرکات روده نامنظم
  • حاملگی
  • زایمان طبیعی سخت
  • کهولت سن
  • نشستن برای مدت زمان طولانی (مسافرت با قطار یا هواپیما)

پزشکان به طور دقیق نمی دانند چرا برخی افراد دچار لخته های خون یا همان ترومبوزه می شوند.

ادامه مطلب بواسیر خارجی https://www.destinationiran.com/fa/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%88%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac%db%8c-%d9%87%d9%85%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%a6%db%8c%d8%af.htm

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

زنان و مردانی که از نظر جنسی فعالیت بالایی دارند، به طور معمول دچار ابتلا به یکی از انواع ویروس اچ پی وی HPV یا زگیل تناسلی می شوند. این ویروس تنها از راه تماس جنسی هم انتقال پیدا می کند و همین امر سبب شده که به شایع ترین بیماری جنسی در دنیا تبدیل شود.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)؛ سالانه حدود ۲۰ میلیون زن و مرد به ویروس اچ پی وی مبتلا می شوند. این ویروس در اکثر افراد با ایجاد زگیل تناسلی همراه است.

همین دلیل شیوع بیماری باعث شده که تعداد زیادی از افراد فعال و مبتلایان به این زائده ها برای پیشگیری از ابتلا و درمان اقدام کنند. امروزه قطعی ترین روش برای از بین بردن زائده ها؛ لیزر زگیل تناسلی می باشد که در ادامه بیشتر با آن خواهیم شد.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی ضایعه های کوچک گوشتی هستند که بیرون و خارج از اندام تناسلی به وجود می آیند. به این زائده ها جنیتال وارتس Genital warts هم گفته می شود. زگیل ها از نظر شکلی به چند دسته تکی برجسته، خوشه ای و مسطح تقسیم بندی می شوند. آنها گاهی به قدری ریز و رنگ پوست هستند که فقط با لمس کردن متوجه شان می شوید.

علائم زگیل تناسلی در زنان و مردان

این بیماری به گونه ای است که گاهی نشانه های واضح و قابل تشخیصی دارد و گاهی هم ممکن است اینطور نباشد. زمانی که زگیل ها روی اندام تناسلی بیرونی ایجاد می شوند، افراد متوجه می شوند ولی اگر داخل واژن یا مقعد به وجود بیایند تشخیص آنها برای خود افراد تقریبا غیر ممکن است.

از این رو زگیل های تناسلی که قابل مشاهده هستند، دارای علائم زیر می باشند:

  • زائده هایی شبیه به اسکین تگ روی کشاله ران، اطراف یا داخل مقعد و واژن، روی آلت تناسلی مردان، زگیل دهانی (در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی).
  • احساس سوزش و خارش در محل ایجاد زائده ها.
  • خروج ترشحات لزج از واژن یا مقعد اگر در داخل آنها عفونت ایجاد شده باشد.
  • ادرار خونی (هماچوری) در صورتی که زائده ها به مجرای ادراری رسیده باشند.

لازم به ذکر است که علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان تا حدودی یکسان است و موارد بالا را تجربه می کنند.

ادامه مطلب در سایت پزشکی و سلامتی

  • nyusha gholami