انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

۱۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فیستول مقعدی یک تونل کوچک است که بین پوست اطراف مقعد و انتهای مجرای کانال مقعدی ایجاد می شود. برای درمان فیستول مقعدی تا کنون روش های گوناگونی ارائه شده است ولی این عارضه معمولاً با انجام جراحی به روش لیزر فیستول یا جراحی باز (سنتی) به طور قطعی برطرف می شود.

جهت اطلاعات کامل تر روی جمله فیستول مقعدی چیست؟ کلیک کنید.

در صورت ابتلا غدد اطراف مقعد به عفونت، فیستول مقعدی ایجاد می شود. عفونت بوجود آمده در غدد داخلی می تواند باعث ایجاد آبسه مقعدی بین پوست و دریچه مقعد شود. هنگام تخلیه چرک ناشی از آبسه مقعدی اگر این عفونت به طور کامل تخلیه نشود، در 90%موارد در بدن فرد منجر به فیستول مقعد می شود. برای آمار دقیق می توان ذکر کرد یک سوم افرادی که آبسه را پشت سر گذاشته اند، به فیستول مبتلا شده اند.
اگر متوجه وجود این عارضه مقعدی نشوید یا روش درمان فیستول مقعدی را پیش نگیرید، رشد توده چرکی بیشتر شده و منجر به بیماری های روده مانند بیماری کرون می شود.

فیستول ها به طور معمول بین پوست و کانال مقعدی شما ایجاد می شوند. با این حال ، گاهی اوقات می توانند از طریق عضلات مقعد (عضلات اسفنکتر) عبور کنند که این نوع از فیستول ها به عنوان فیستول مقعدی پیچیده شناخته می شوند و درمان آن ها به مراتب دشوارتر است . همانطور که پیشتر ذکر شد این نوع از بیماری به خودی درمان نمیابد و نیازمند جراحی می باشد.


علائم فیستول مقعدی

علائم فیستول مقعدی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. ترشحات دهانه فیستول که بر روی پوست قابل مشاهده است.
  2. دیده شدن چرک یا خون در کانال فیستول
  3. درد ، ناراحتی و تورم در مقعد و اطراف آن
  4. اسهال
  5. تحریک پذیری پوست در اطراف مقعد

این علائم همیشه ناشی از فیستول مقعدی نیستند ، اما اگر آنها را دارید ، به پزشک عمومی مراجعه کنید.


تشخیص فیستول مقعدی


پزشک عمومی در مورد علائم شما سوال می کند و به احتمال بسیار زیاد شما را معاینه می کند. قسمت هایی که پزشک عمومی آن ها را بررسی می کند شامل دهانه فیستول مقعدی که قسمتی از پوست را درگیر خود کرده و کانال آنوس می باشد. در این روش پزشک معمولا انگشت خود را به آرامی داخل مجرای دفع شما می کند که بتواند نتایج بیشتری از این بررسی به دست بیاورد. همچنین نسخه ای نوشته و شما را برای آزمایش روده پیش متخصص داخلی می فرستد. در موارد ملزوم به انجام آزمایش ممکن است شامل اسکن اولتراسوند از مقعد ، با استفاده از کاوشگر وارد شده در مجرای پشتی ، تصویربرداری مغناطیسی (MRI) یا اسکن توموگرافی رایانه ای (CT) باشد.

درمان فیستول مقعدی توسط روش های غیر جراحی

تنها درمان غیر جراحی فیستول مقعدی که در حال حاضر استفاده می شود چسب فیبرین است. روند این روش شامل تزریق چسب به داخل دستگاه فیستول است تا طرفین کانال را به هم نزدیک تر کرده و از رشد و تولید چرک جلوگیری می کند. در نهایت سلول های بافت اطراف کانال چرکی به چسب تبدیل شده و دستگاه از بین می رود.
بسیاری از بیماران ممکن است این روش را ترجیح دهند زیرا روشی بی خطر و بدون درد است. با این حال ، از تأثیر کمتری نسبت به روش های جراحی با لیزر و جراحی باز برخوردار است برخی تحقیقات نشان داده اند که اکثر بیماران تحت درمان با این روش در طی 16 ماه پس از درمان دچار عوارض یا عود مجدد می شوند.


درمان فیستول مقعدی با روش های جراحی


هدف از انتخاب درمان فیستول مقعدی با روش جراحی بهبود فیستول بدون آسیب رساندن به عضلات اسفنکتر مقعد است. زیرا چنین آسیب هایی می تواند در آینده منجر به عوارضی مانند بی اختیاری روده شود. این روش به طور معمول تحت بیهوشی عمومی انجام می شود ، زیرا بیهوشی موضعی ممکن است در بعضی از بیماران مناسب نباشد.

قبل از انجام عمل جراحی بر روی فیستول مقعد ، همانطور که ذکر شد تعیین نوع فیستول ضرورت دارد. انواع مختلف:

  • سطحی
  • بین اسفنکتری
  • ترانسفنکریک (داخل اسفنکتر)
  • فیستول های رکتو واژن

تکنیک جراحی فیستولوتومی

رایج ترین و موثرترین روش جراحی فیستول مقعد در حالت ابتدایی، فیستولوتومی است که تقریباً درصد زیادی از بیماران این روش را انتخاب می کنند.
در این روش برشی در تمام طول فیستول ، از داخل به دهانه خارجی آن ایجاد می شود تا بتوان به طور کامل چرک داخل کانال را تخلیه کرد. برای دسترسی به فیستولی که از تمام جهات بسته می باشد ، ممکن است لازم باشد قسمت کوچکی از اسفنکتر مقعدی بریده شود.
در ادامه این روش زخم طی 4-8 هفته باز مانده و این ناحیه بهبود می یابد.

 

ادامه مطلب http://laserhemoroid.ir/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%81%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%88%d9%84/

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

سیفلیس عفونت منتقله از راه جنسی (STI) و ناشی از یک نوع باکتری شناخته شده به نام Treponema pallidum است. با توجه به آمار منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، در سال 2016، بیش از 88،000 مورد از سیفلیس در ایالات متحده گزارش شده است. همچنین این آمار نشان داده تعداد زنان مبتلا به بیماری سیفلیس در ایالات متحده کاهش یافته است، اما تعداد مردان رو به افزایش است، زیرا تعداد مردان همجنس باز افزایش یافته است.

اولین علامت سیفلیس زخم کوچک و دردناکی است که می تواند بر روی اندام های جنسی، راست روده یا داخل دهان ظاهر شود. این زخم شانکر نامیده می شود. این عارضه می تواند بدون علامت باشد یعنی ممکن است فردی سال ها به آن مبتلا باشد و از وجود این بیماری اطلاعی نداشته باشد. ولی سیفلیسی که دارای علامت باشد بهتر است زیرا اگر بیماری سالها بدون درمان در بدن باقی بماند، می تواند آسیب جدی به ارگان های مهم بدن مانند قلب و مغز وارد کند.

این بیماری تنها از طریق تماس مستقیم با شانکر آن منتقل می شود و امکان انتقال آن از طریق توالت مشترک، لباس، حوله و سایر وسایل شخصی وجود ندارد.

مراحل عفونت سیفلیس

سیفلیس در تمامی مراحل حتی زمانی که بیمار هیچ علائمی ندارد نیز قابل انتقال است اما در دو مرحله اول بسیار عفونی بوده و به همین علت احتمال انتقال بسیار بیشتر است. چهار مرحله این عارضه عبارتند از:

سیفلیس اولیه

مرحله اولیه سیفلیس معمولاً سه تا چهار هفته پس از ورود باکتری به بدن رخ می دهد. البته این مدت زمان بین 10 الی 90 روز متغیر است. شروع این مرحله با ایجاد زخمی بدون درد به نام شانکر است. این زخم بسیار عفونی است و معمولاً در ناحیه ای که باکتری از آن وارد شده ایجاد می شود. یعنی ممکن است در نواحی از دهان، ناحیه تناسلی و یا راست ایجاد شود. ای زخم به طور معمول تا 6 هفته بر روی پوست به جای می ماند و پس از آن ناپدید می شود.

این عارضه از طریق تماس مستقیم با زخم ایجاد می شود، و انتقال بیماری معمولاً در طول فعالیت جنسی، از جمله رابطه جنسی دهانی است.

سیفلیس ثانویه

در مرحله دوم ، این زخم ممکن است بثورات پوستی و گلودرد ایجاد شود. این بثورات خارش ندارد و معمولا در کف دست و کف پا یافت می شود، اما ممکن است در هر جایی از بدن رخ دهد. علائم دیگر سیفلیس ثانویه شامل موارد زیر می باشد:

  • سردرد
  • تورم غدد لنفاوی
  • خستگی
  • تب
  • کاهش وزن
  • ریزش مو
  • درد مفاصل

این علائم حتی بدون درمان از بین خواهند رفت . اما همچنان فرد هنوز مبتلا به بیماری سیفلیس است.این مرحله از عارضه پوستی معمولاً با شرایط دیگر به اشتباه تشخیص داده می شود.

سیفلیس پنهان

مرحله سوم این بیماری مرحله پنهان است. در این مرحله علائم اولیه و ثانویه ناپدید می شوند و علائم قابل توجهی وجود نخواهد داشت. با این حال، باکتری ها در بدن باقی می مانند. این مرحله می تواند سالها به طول بیانجامد که در طی آن سیفلیس پیشرفت می کند.

سیفلیس مرحله سوم

آخرین مرحله عفونت سیفلیس می تواند سالها یا دهه های پس از ابتلا به عفونت ایجاد شود. حدود 15 تا 30 درصد از بیمارانی که سیفلیس را درمان نمی کنند، به این مرحله وارد می شوند. این مرحله از بیماری می تواند تهدید کننده زندگی باشد. برخی از پیامدهای بالقوه این عارضه مرحله سوم عبارتند از:

  • نابینایی
  • ناشنوایی
  • بیماری روانی
  • از دست دادن حافظه
  • تخریب بافت نرم و استخوان
  • اختلالات عصبی مانند سکته مغزی یا مننژیت
  • بیماری قلبی
  •  عفونت مغز و نخاع

تشخیص سیفلیس

اگر فکر می کنید ممکن است سیفلیس داشته باشید، باید در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید. برای تشخیص بیماری از آزمایش خون استفاده می شود. همچنین اگر شانکر ایجاد شده بود پزشک نمونه ای از آن را برای بررسی وجود باکتری دریافت می کند. در مراحل جدی تر ممکن است پزشک نمونه مایع نخاعی را برای بررسی وجود باکتری آزمایش کند.

همچنین در صورتی که باردار باشید پزشک آزمایشاتی در این باره انجام میدهد تا وجود باکتری را بررسی کند زیرا ممکن است، باکتری بدون ایجاد نشانه در بدن وجود داشته باشد. زایمان با وجود این باکتری در بدن خطرناک است و میتواند آسیب های جبران ناپذیری را به نوزاد وارد کرده و حتی باعث مرگ نوزاد شود.

درمان و درمان سیفلیس

این عارضه در مراحل اولیه و ثانویه با تزریق پنی سیلین درمان می شود. پنیسیلین یکی از آنتی بیوتیک هایی است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً در درمان سیفلیس موثر است. افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند احتمالا با یک آنتی بیوتیک متفاوت درمان خواهند شد، سایر آنتی بیوتیک ها عبارتند از :

  • داکسی سایکلین
  • آزیترومایسین
  • سفتریاکسون

اگر بیمار مبتلا به بیماری سیفلیس عصبی یا اعصاب باشد، دوزهای روزانه پنی سیلین را به صورت داخل وریدی دریافت می کند. این شرایط اغلب نیاز به بستری کوتاه مدت در بیمارستان دارد. متاسفانه، آسیب ناشی از این بیماری قابل بازگشت نیست. اما  مصرف دارو به کشتن باکتری ها و کاهش درد کمک می کند. در طول درمان، و تا اطمینان از بهبود کامل زخم ها از تماس جنسی پرهیز کنید. اگر شما از نظر جنسی فعال هستید، شریک جنسی شما نیز باید مورد درمان قرار گیرد.

جلوگیری از سیفلیس

بهترین راه برای جلوگیری از سیفلیس رابطه جنسی ایمن است. یعنی در طول هر نوع رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. راهکار زیر نیز به جلوگیری از ابتلا به این عارضه کمک می کند.

  • استفاده از یک سد دندان (یک قطعه لاتکس) و یا کاندوم در طول رابطه جنسی دهانی.
  • اجتناب از برقراری رابطه با شرکای متعدد
  • اجتناب از به اشتراک گذاشتن سوزن های تزریق

سیفلیس مادرزادی

مادرانی که مبتلا به این بیماری هستند، در معرض خطر سقط جنین، نوزاد مرده و یا زایمان زودرس قرار دارند. همچنین خطر انتقال بیماری از مادر به جنین وجود دارد، این بیماری به عنوان سیفلیس مادرزادی شناخته می شود. سیفلیس مادرزادی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. نوزادان متولد شده با این بیماری به صورت مادرزادی ممکن است دچار مشکلات زیر شود :

  • بدشکلی
  • تاخیر در رشد
  • تشنج
  • بثورات پوستی
  • تب
  • تورم کبد یا طحال
  • کم خونی
  • زردی
  • زخم های عفونی

همچنین اگر سیفلیس مادرزادی در کودکی تشخیص داده نشود، بیماری وارد مراحل جدی تر شده و عوارض شدیدتری را به دنبال دارد و موجب آسیب به استخوان ها، دندان ها، چشم ها، گوش ها و مغز می شود.

سیفلیس و اچ آی وی

افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر ابتلا به HIV هستند. زخم های ناشی از این بیماری باعث می شود که اچ آی وی وارد بدن شود. همچنین لازم است توجه داشته باشید که افراد مبتلا به HIV ممکن است نشانه های مختلف این عارضه را نسبت به کسانی که HIV ندارند، تجربه کنند. اگر HIV دارید، با پزشک خود در مورد نحوه تشخیص علائم سیفلیس صحبت کنید.

چه زمانی برای آزمایش سیفلیس اقدام کنیم ؟

مرحله اول سیفلیس ممکن است اتفاق نیفتند و یا کشف نشود، همچنین مرحله دوم علائمی شبیه به سایر بیماری ها دارد. در نتیجه ممکن است بیماری کشف نشود و بدون درمان باقی بماند که به دنبال آن عوارض جدی تری پدید می آید. از همین روی توصیه می شود، در برخی شرایط حتی زمانی که هیچ علامتی ندارید نیز آزمایش های مربوط به این بیماری را انجام دهید. این شرایط عبارتند از :

  • برقراری رابطه جنسی با فرد مشکوک به سفلیس
  • بارداری
  • زندانیان زندان ها
  • رابطه جنسی با افراد متعدد
  • مردان همجنس باز

آزمایش و تست بیماری سیفلیس

 

منبع : https://hpvdarman.com/articles/%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%b3%db%8c%d9%81%d9%84%db%8c%d8%b3/

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

گردن رحم قسمت پایین رحم است که به مهبل (واژن) متصل می شود. دهانه رحم در طی زایمان گسترش می یابد تا جنین بتواند از آن عبور کند. ( Cervical Dysplasia) دیسپلازی گردن رحم وضعیتی است که در آن سلول های سالم بر روی دهانه رحم، تحت تغییرات غیر طبیعی قرار می گیرند. در واقع در این حالت، سلول های غیر طبیعی سرطانی نیستند، اما اگر به زودی درمان نشوند، می توانند به سرطان تبدیل شوند. هر ساله در ایالات متحده دیسپلازی گردن رحم بین 250،000 تا 1 میلیون زن را درگیر می کند. اغلب این زنان بین سنین 25 تا 35 قرار دارند. تزریق واکسن HPV، میزان بروز دیسپلازی را کاهش می دهد.

علت دیسپلازی گردن رحم چیست؟

ویروس اچ پی وی پاپیلومای انسانی (HPV) که ویروسی شایع می باشد، موجب دیسپلازی در رحم می شود. ویروس HPV بیشتر از 100 نوع مختلف دارد و از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. بعضی از انواع این ویروس کم خطر هستند و باعث بوجود آمدن زگیل تناسلی می شوند، ولی سایر ویروس ها خطرناک بوده و موجب تغییرات پیش سرطانی در سلول های گردن رحم می شوند که می تواند به دیسپلازی گردن رحم و سرطان تبدیل شوند.

عوامل خطر برای دیسپلازی گردن رحم

عوامل بسیاری خطر ابتلا به دیسپلازی گردن رحم را افزایش میدهند، که برخی از آنها مستقیما با خطر ابتلا به اچ پی وی مربوط می شود:

  • ابتلا به بیماری هایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند.
  • مصرف داروهای ضد قارچ
  •  شرکای جنسی متعدد
  • زایمان قبل از سن 16 سالگی
  • برقراری رابطه جنسی قبل از سن 18 سالگی
  • سیگار کشیدن

اگر شما از نظر جنسی فعال هستید، استفاده از کاندوم می تواند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد اما راه حل قطعی نیست، زیرا ویروس می تواند از پوست اطراف ناحیه تناسلی که تحت پوشش کاندوم قرار نگرفته است، منتقل شود.

تشخیص دیسپلازی گردن رحم

دیسپلازی گردن رحم معمولاً نشانه ای ندارد. گاهی اوقات خونریزی های غیرطبیعی ممکن است، رخ دهد. با این حال، در تغییرات سلولی با چشم غیر مسلح قابل شناسایی نبوده و معمولا در طول یک آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده می شوند.

انواع دیسپلازی دهانه رحم

انواع دیسپلازی دهانه رحم بر حسب شکل و شدت تغییر و نوع سلول ها تقسیم بندی می شوند. سلول های غیر طبیعی سنگفرشی ( اسکواموس) یا تغییرات بافت سلول ها بر حسب نوع بافت به یا دیسپلازی در 4 دسته مختلف تقسیم بندی می شود :

  • ضایعات پوششی سنگفرشی با درجه پایین SIL یا LSIL : تغییرات تنها در سلولهای سطحی مخاط دهانه رحم مشاهده می شود.
  • ضایعات پوششی سنگفرشی با درجه بالا SIL یا HSIL : افزایش شدید تغییرات سلول های مخاط دهانه رحم
  • سلول های سرطانی
  • ضایعات ASC : تشکیل سلول های نازک و تخت بر روی مخاط دهانه رحم، این ضایعات به دوسته تقسیم می شوند یکی ASC-US که نشان میدهد اهمیت این سلول ها از نظر بدخیمی مشخص نیست و دیگری ASC-H یعنی آزمایش نشان نمیدهد این سلول ها بدخیم هستند یا نه ؟

انواع دیسپلازی گردن رحم

انواع بافت شناسی سلول های دهانه رحم

مشاهده ضایعات پیش سرطانی در نمونه بافت دهانه رحم، اصطلاح نئوپلازی (رشد غیر طبیعی سلول) درون پوششی دهانه رحم” (CIN) به کار می رود. و این به معنی است سلول ها غیرطبیعی به درون بافت دیواره رحم نفوذ کرده است. CIN بر حسب شدت و میزان رشد سلول های غیرطبیعی به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود :

  • CIN 1 : دیسپلازی محدود به یک سوم مخاط دهانه رحم (دیسپلازی خفیف)
  • CIN 2 : دیسپلازی محدود به دو سوم مخاط دهانه رحم (دیسپلازی متوسط)
  • CIN 3 : دیسپلازی به بیشتر از دو سوم مخاط دهانه رحم نفوذ پیدا کرده. (دیسپلازی شدید یا کارسینوم درجا)

درمان دیسپلازی گردن رحم

درمان دیسپلازی سرویکس بستگی به شدت بیماری دارد. همچنین ممکن است در موارد خفیف دیسپلازی نیازی به انجام درمان نباشد و خود به خودی درمان شود. البته در این مورد تکرار پاپ اسمیر هر سه تا شش ماه الزامی است. برای CIN 2 و CIN 3 درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • Cryosurgery (کرایوسرجری) : استفاده از سرما شدید برای از بین بردن بافت ها این سرما معمولاً از طریق نیتروژن مایع تامین می شود.
  • لیزر درمانی : این درمان معمولاً زمانی که سرطان مهاجم شده و ضایعه قابل مشاهده است، استفاده می شود.
  • حلقه الکتریکی جراحی برش (LEEP) : در این روش ناحیه ای که دچار تغییر شکل شده به همراه بخشی از بافت مجرای سرویکس برداشته می شود. ممکن است بعد از این درمان امکان باروری وجود نداشته باشد.
  • مخروط برداری از سرویکس : این روش هم در رابطه با درمان و هم در رابطه با تشخیص کاربرد دارد. در این روش قسمتی از بافت رحم به منظور رد کردن احتمال سرطان مهاجم برداشته می شود.

دیسپلازی معمولاً از طریق آزمایشات پاپ اسمیر شناسایی می شود. انجام روش های ذکر شده به طور معمول دیسپلازی سرویکس را درمان می کند، اما امکان عود مجدد بیماری وجود دارد. اگر درمان های لازم صورت نگیرد، دیسپلازی ممکن است پیشرفت کرده، به طور بالقوه تبدیل به سرطان شود.

پیشگیری دیسپلازی گردن رحم

تنها راه جلوگیری از دیسپلازی گردن پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی است، برای همین منظور راهکارهایی پیش بینی می شود که به این شرح است:

  • استفاده از کاندوم هنگام برقراری رابطه جنسی .
  • تزریق واکسن HPV در سنین بین 11 تا 26
  • اجتناب از سیگار کشیدن.
  • پرهیز از رابطه جنسی تا قبل از 18 سالگی

منبع مقاله: https://hpvdarman.com/articles/%d8%af%db%8c%d8%b3%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b2%db%8c-%da%af%d8%b1%d8%af%d9%86-%d8%b1%d8%ad%d9%85/

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

سوزاک یا گونوره یک بیماری مسری منتقله از رابطه جنسی (STD) است. این بیماری ناشی از عفونت با باکتریایی به نام Neisseria gonorrhoeae ایجاد می شود. این باکتری موجب آلوده شدن مناطق گرم و مرطوب بدن، از جمله مجرای ادرار، چشم ها، گلو، واژن، مقعد و دستگاه تناسلی زنان (لوله های فالوپ، رحم و دهانه رحم) می گردد. عامل بیماری گونوره از طریق رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژنی منتقل می شود. افرادی که شرکای جنسی متعدد داشته و یا افرادی که از کاندوم استفاده نمی کنند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به این عفونت قرار دارند. به همین ترتیب بهترین راهکار پیشگیری از این عفونت رابطه جنسی تنها با یک نفر و استفاده از کاندوم است. رفتارهایی که باعث می شود یک فرد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های محافظت نشده قرار گیرد نیز احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. این رفتارها عبارتند از سوء مصرف الکل و سوء مصرف مواد مخدر، به ویژه مصرف مواد مخدر داخل وریدی.

علائم گونوره

علائم این عارضه معمولا در عرض 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض بیماری ایجاد می شوند. با این حال، برخی از افراد مبتلا به گونوره نشانه های قابل توجهی را تجربه نمی کنند. توجه کنید بیماران مبتلا به گونوره که علائم ندارد نیز حامل این بیماری بوده و می توانند آن را سرایت دهند. حتی در این شرایط احتمال انتقال عفونت بیشتر است.

علائم سوزاک
علائم گونوره در مردان

مردان ممکن است تا چندین هفته پس از ابتلا به عفونت علائم قابل توجهی نداشته باشند. و بعضی از مردان ممکن است هرگز علائمی را تجربه نکنند. به طور معمول علائم عفونت پس از یک هفته نمایان می شوند. اولین علامت قابل توجه در مردان احساس سوزش یا دردناک شدن ادرار است. همانطور که بیماری پیشرفت می کند، علائمی دیگری ظاهر می شوند که عبارتند از:

  • ضرورت ادرار کردن
  • ترشحات آلت تناسلی (سفید، زرد، بژ، یا سبز)
  • تورم یا قرمزی در نوک آلت تناسلی
  • تورم یا درد در بیضه ها
  • گلو درد مداوم
  • عفونت به مدت چند هفته پس از درمان علائم در بدن باقی خواهد ماند. در موارد نادر، گونوره می تواند به ایجاد آسیب به
  • بدن، به ویژه مجرای ادرار و بیضه ها ادامه دهد. درد ممکن است به رکتوم نیز گسترش یابد.

علائم در زنان

اغلب زنان پس از ابتلا به گونوره علائم چندانی را تجربه نمی کنند. و یا دسته ای دیگر علائمی دارند که با سایر بیماریهای مشترک بوده و به همین علت به اشتباه تشخیص داده می شود. نشانه های این عفونت شباهت بسیاری به علائم قارچ های واژینال و عفونت های باکتریایی دارد.
علائم عبارتند از:

  • ترشحات واژن (آبکی، کدر یا سبز)
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • دوره های سنگین تر و یا لکه بینی
  • گلو درد
  • درد در رابطه جنسی
  • درد شدید در شکم و کمر
  • تب

تشخیص گونوره

پزشکان می توانند عفونت های گونوره را به روش های مختلف تشخیص دهند. یکی از روش های تشخیص این بیماری دریافت نمونه از واژن، رکتوم و یا گلو است. همچنین ممکن است پزشک یک نمونه از مفصل یا خون بیمار را برای آزمایشگاه ارسال کند. تا با روش های مخصوص وجود این باکتری در آنها را تشخیص دهند.

عوارض سوزاک

زنانی که سوزاک را درمان نمی کنند، بیشتر در معرض خطر عوارض این عفونت باکتریایی هستند. عفونت درمان نشده سوزاک در زنان می تواند از دستگاه تناسلی زنان بالاتر رفته و رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها را درگیر نماید. این بیماری به عنوان بیماری التهابی لگنی (PID) شناخته می شود. PID می تواند موجب درد شدید و مزمن شده و آسیب جدی از جمله زخم یا انسداد لوله های فالوپ که موجب ناباروری می شود، به اندام های جنسی زن وارد کند.

این بیماری می تواند حاصل سایر عفونت های منتقل شده از راه جنسی باشد. یکی دیگر از عوارض جدی ابتلا به بیماری التهابی لگن، حاملگی خارج رحمی است، در این حالت تخمک در خارج از رحم رشد می کند. از دیگر عوارض ابتلا به عفونت گونوره ای در زنان انتقال آن هنگام زایمان به نوزاد است.
عوارض عفونت گونوره در مردان شامل ایجاد زخم بر روی مجرای ادرار یا آبسه داخل آلت تناسلی است. در نهایت این عفونت به کاهش شانس باروری یا بی میلی می انجامد.
هنگامی که عفونت گنوره در جریان خون گسترش می یابد، هر دو جنس ممکن است به آرتریت، آسیب های قلب و یا التهاب پوشش مغز یا نخاع دچار شوند، اما این شرایط به ندرت اتفاق می افتد.

درمان سوزاک ( گونوره )

آنتی بیوتیک ها می توانند اغلب عفونت های گونوره را درمان کنند. در صورتی که هیچ داروی خانگی یا داروی بدون نسخه برای درمان عفونت سوزاک وجود ندارد. اگر گونوره دارید، باید از یک متخصص کمک بگیرید.
گونوره معمولاً با تزریق آنتی بیوتیک سفتریاکسون به عضله یا دریافت خوراکی آزیترومایسین در طی چندین روز درمان می شود. یکی از مشکلات درمان این عفونت ظهور سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک گونوره است.

این موارد نیاز به درمان های گسترده تری دارند. که شامل درمان عفونت در یک دوره هفت روزه با مصرف آنتی بیوتیک خوراکی یا درمان دوگانه با دو نوع آنتی بیوتیک مختلف است. آنتی بیوتیک هایی که برای درمان طولانی استفاده می شوند معمولا یک یا دو بار در روز مصرف می شوند. بعضی از آنتی بیوتیک های رایج شامل آزیترومایسین و داکسی سایکلین هستند. دانشمندان در حال تلاش برای تولید واکسن و جلوگیری از عفونت سوزاک هستند.

پیشگیری از سوزاک

امن ترین راه برای جلوگیری از گونوره یا سایر بیماری های منتقله از راه جنسی STD استفاده از روش های محافظتی است. اگر رابطه جنسی دارید، همیشه از کاندوم استفاده کنید. همچنین مهم است که از سلامت شریک جنسی خود اطمینان داشته باشید، زیرا که بسیاری از بیماری های STD حتی با وجود استفاده از کاندوم همچنان منتقل می شوند. اگر شریک جنسی شما دچار علائم عفونت است، از تماس جنسی با او اجتناب کنید.
افرادی که سابقه ابتلا به هر نوع STD دیگری را دارند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به گونوره هستند. همچنین افرادی که شرکای جنسی متعددی دارند، در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند.

در صورت ابتلا به سوزاک چه کاری انجام دهیم ؟

اگر فکر می کنید، مبتلا به گونوره هستید ، باید از هر گونه فعالیت جنسی اجتناب کنید. و بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.
در جلسه ملاقات با پزشک جزئیات علائم بیماری خود را شرح داده و در مورد تاریخچه رابطه جنسی اطلاعات دقیق را به پزشک ارائه دهید.
اگر از آنتی بیوتیک برای درمان بیماری استفاده می کنید، لازم است مصرف دارو را انتهای آن ادامه دهید. همچنین مصرف دارو باید مطابق با نظر پزشک باشد. قطع کردن خودسرانه دارو ها موجب مقاومت های آنتی بیوتیکی می شود. یک یا دو هفته بعد از مصرف دارو ها مجدداً به پزشک مراجعه کنید تا از سلامت خود مطمئن شوید. بعد از درمان کامل عفونت می توانید فعالیت های جنسی را از سر بگیرید.

منبع مقاله

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

عوامل سرطان مقعد

 

هنگامی که کنترل رشد سلول ها در مقعد، با اختلال مواجه شود، سرطان مقعد پدید می آید. مقعد دهانه ای است که در انتهای روده قرار دارد و وظیفه ی آن دفع مدفوع است. سرطان مقعد نادر است، اما وقتی رخ می دهد، می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این بیماری مهلک با ما همراه باشید :

سرطان مقعد چیست؟

سرطان مقعد (anal cancer) ناشی از رشد غیر طبیعی سلول ها در بدن است. این سلول های غیرطبیعی می توانند بدون کنترل، انباشته و رشد کنند و توده های سرطانی را تشکیل دهند. بعضی از این عارضه با نام سرطان رکتوم یاد می کنند ولی این دو باهم تفاوت دارند و یکی نیستند. سلول های سرطانی پیشرفته می توانند متاستاز شوند و به سایر قسمت های بدن نفوذ کنند و در نتیجه عملکرد عادی آن را با اختلال مواجه میشود. طبق مطالعات دانشمندان در اغلب موارد عامل سرطان مقعد، ویروس اچ پی وی پاپیلومای انسانی (HPV) است که، یک عفونت منتقله از راه برقراری رابطه جنسی می باشد زیرا این ویروس در اغلب موارد سرطان مقعد وجود دارد. سرطان مقعد ممکن است توسط سرطان های دیگر در بدن ایجاد شود و به کانال مقعد بکشد. این مورد زمانی اتفاق می افتد که ابتدا سرطان در جایی دیگر در بدن ایجاد شود و سپس به مقعد متاستاز شود.

 

انواع سرطان مقعدی

اشکال مختلفی از سرطان مقعدی وجود دارند که منظور از آنها رشد غیر طبیعی سلول در بدن است. تومورها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. تومورهای بدخیم اگر درمان نشود، ممکن است در طول زمان به سایر قسمتهای بدن نفوذ کنند، نمونه هایی از تومورها عبارتند از:

  • تومورهای خوش خیم : تومورهای خوش خیم، غیر تهاجمی هستند. این دسته از تومور ها شامل پولیپ ها، اسکین تگ، تومورهای سلولی دانه دانه و زگیل های تناسلی میباشد.
  • وضعیت پیش سرطانی : این وضعیت به تومور های خوش خیمی اشاره دارد که ممکن است در طول زمان بدخیم شوند. این وضعیت در نئوپلازی های داخل اپیتلیال مقعدی (AIN) شایع تر است.
  • سرطان سلولی سنگفرشی: سرطان سلول سنگفرشی شایع ترین نوع سرطان مقعد در ایالات متحده است. بر طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، این سرطان 9 مورد از 10 مورد را تشکیل می دهد. این تومورهای بدخیم در مقعد ناشی از سلول های غیر طبیعی سنگفرشی (سلول هایی است که بیشترین کانال مقعد را تشکیل می دهند.) ایجاد می شوند.
  • بیماری بوون : این بیماری موجب پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست می گردد. که به دنبال آن سلول های غیر طبیعی ایجاد می شوند. این بافت ها سرطانی نیستند ولی احتمال سرطانی شدن آن وجود دارد. به طور کلی می توان گفت از هر 100 نفر مبتلا به این بیماری 3 نفر به سرطان مبتلا می شوند.
  • کارسینوم سلول پایه : سرطان سلول بازال نوعی سرطان پوست است که از شایع ترین نوع سرطان ها نیز به شمار می رود. حدود 80 درصد سرطان ها پوست از این نوع است.
  • آدنوکارسینوما : نوعی نادر است سرطان است که به درگیر شدن غدد در بیماری اشاره دارد.

علائم سرطان مقعد

علائم سرطان مقعد شبیه به بواسیر (هموروئید) ، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش می باشد. این علائم عبارتند از :

  • تغییر در عادات روده ای
  • نازک شدن مدفوع
  • خونریزی از رکتوم
  • درد، فشار، یا تشکیل یک توده در نزدیکی مقعد
  • ترشح از مقعد
  • خارش

اگر این علائم را تجربه می کنید لازم است برای بررسی های دقیق با پزشک خود مشورت نمایید.

عوامل خطر سرطان مقعد

حدود 0.2 درصد از همه مردم ایالات متحده در معرض خطر ابتلا به سرطان مقعد قرار دارند. سرطان مقعد می تواند در هر فردی رخ دهد، اما برخی از افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر این بیماری قرار دارند. عوامل خطر عبارتند از:

ویروس اچ پی وی HPV

ویروس اچ پی وی HPV گروهی از ویروس ها است که از طریق رابطه جنسی انتقال یافته و عفونت آن در بدن باقی می ماند. این ویروس اغلب به شکل بارز زگیل تناسلی در نواحی تناسلی بدن فرد ظاهر می شود. HPV در بیشتر موارد سرطان مقعد وجود دارد، و از علل اصلی سرطان دهانه رحم به شمار می رود.

اچ آی وی (ایدز)

بیماران مبتلا به اچ آی وی HIV در معرض خطر بالایی از سرطان مقعد قرار دارند. زیرا این بیماری سیستم ایمنی را به شدت تضعیف می کند.

فعالیت جنسی

برقراری رابطه با شرکای جنسی متعدد و داشتن رابطه جنسی محافظت نشده می تواند خطر ابتلا به سرطان مقعد را افزایش دهد. این رابطه همچنین خطر ابتلا به HPV را افزایش می دهد. برای جلوگیری از این امر استفاده از کاندوم هنگام برقراری رابطه جنسی توصیه میشود.

سیگار کشیدن

افراد سیگاری احتمال ابتلا به سرطان مقعد را افزایش می دهند، حتی اگر سیگار را ترک کنند.

یک سیستم ایمنی ضعیف

سیستم ایمنی ضعیف می تواند بدن شما را در مقابل بیماری ها و سرطان مقعد بی دفاع کند. افرادی مبتلا به اچ آی وی و یا افرادی که به دلیل پیوند عضو سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر از سایرین در معرض این بیماری هستند.

کهنسال

با توجه به آمار منتشر شده، در اغلب موارد سرطان مقعد در افراد بالای 50 سال رخ می دهد.

سرطان مقعد چگونه تشخیص داده می شود؟

سرطان مقعد اغلب با خونریزی مکرر از رکتوم شناسایی می شود. البته از سایر نشانه های این بیماری می توانیم به خونریزی، خارش یا درد در مقعد اشاره کنیم. در موارد دیگر، سرطان مقعد در طول آزمایشات معمول یا روش های تشخیصی شناسایی می شود.

  • آزمایش دیجیتال رکتال می تواند مواردی از کارسینوم مقعد را تشخیص دهد. این آزمایش معمولاً بخشی از معاینه پروستات برای مردان است.
  • آزمایش چشمی رکتوم نیز در برخی از موارد به تشخیص این بیماری کمک می کند. در این آزمایش دکتر توسط معاینه انگشتی وجود توده را بررسی می کند.
  • پاپ اسمیر مقعد نیز می تواند برای کمک به شناسایی سرطان مقعد استفاده شود. این روش شبیه پاپ اسمیر معمول است. برای انجام این آزمایش پزشک توسط وسیله ای مخصوص بخشی از سلول های مقعد را جمع آوری می کند، تا این سلول ها برای ناهنجاری ها مورد آزمایش قرار می گیرند.
  • روش دیگر تشخیص این بیماری دریافت نمونه از بافت یا سلول های داخل مقعد است.

درمان سرطان مقعد

در برخی از موارد سرطان مقعد درمان می شود و بسیاری از بیماران زندگی عادی و سالمی دارند. بسته به سن شما، شرایط سلامت و مرحله سرطان، گزینه های درمان سرطان مقعد متعددی وجود دارد که پزشکان آن را به تنهایی یا همراه با روش های دیگر انجام می دهند. برخی از روش های درمان این سرطان عبارتند از :

شیمی درمانی

شیمی درمانی می تواند برای از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد آنها انجام گیرد. داروهای شیمی درمانی می توانند به داخل بدن تزریق و یا به صورت خوراکی مصرف شوند. این دارو ها ممکن است برای کنترل علائم به طور متناوب استفاده شوند.

عمل جراحی

جراحی اغلب برای حذف تومور در مقعد انجام می گیرد. عمل جراحی رایج ترین روش درمان برای افرادی است که سرطان مقعد در قسمت پایین تشکیل شده است. این روش بهتر است در مورد سرطان هایی که در مرحله اولیه قرار دارند و تومورهای کوچکی هستند، انجام شود.

عمل برداشت شکمی

این جراحی تهاجمی مناسب بیمارانی است که به روش های دیگر پاسخ نمی دهند یا درمان آنها به کندی پیش می رود. این روش شامل ایجاد برش بر روی شکم برای برداشتن مقعد، رکتوم یا بخش های از کولون سیگموئید است. از آنجایی که در این جراحی تمام قسمت های پایین دستگاه گوارش را حذف می شود، پزشک استومی ( جراحی ایجاد سوراخی بر روی شکم برای تخلیه روده) را اعمال می کند تا مدفوع از طریق کیسه استومی تخلیه شود.

درمان های رادیوتراپی

درمان های رادیوتراپی برای اغلب سرطان ها، از جمله سرطان مقعد، استفاده می شود. اشعه ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی در بدن استفاده می شوند، هرچند که این درمان ممکن است بافت های سالم اطراف سرطان را نیز از بین ببرند. این درمان غیر تهاجمی است و معمولا با سایر درمان های سرطان همراه می شود.

چشم انداز سرطان مقعد

بسیاری از بیماران پس از تشخیص می توانند زندگی طولانی و سالمی داشته باشند. در واقع تشخیص زودهنگام کلید درمان این بیماری است. بر طبق آمار موسسه ملی بهداشت (NIH)، میزان بقا 5 ساله برای مبتلایان به سرطان مقعدی 66.9 درصد است. علاوه بر این، میزان بقا 5 ساله برای افراد مبتلا به سرطان مقعد موضعی تا 81.3 درصد پیش بینی شده است.

جلوگیری از سرطان مقعد

هیچ روش تضمینی برای جلوگیری از سرطان مقعد وجود ندارد، اما راه کارهایی برای کاهش خطر ابتلا به آن توصیه می شود :

 

تمرین جنسی سالم

شما می توانید با محدود کردن تعداد شریک جنسی، استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی، اجتناب از رابطه جنسی مقعدی و انجام منظم آزمایش های مربوط به عفونت های منتقله از رابطه جنسی، احتمال بروز این بیماری را کاهش دهید.

پرهیز از سیگار

بهترین راه ترک سیگار می باشد همچنین لازم است از قرارگرفتن در معرض دود سیگار نیز اجتناب نمایید.

واکسیناسیون

تزریق واکسن اچ پی وی HPV ، واکسن سرواریکس و واکسن گارداسیل برای زنان و مردان بین سنین 9 تا 26 سال توصیه می شود. این واکسن می تواند مانع ابتلا به نوع خطرناک HPV و سرطان مقعد شود.

 

منبع: https://hpvdarman.com/articles/%d8%b3%d8%b1%d8%b7%d8%a7%d9%86-%d9%85%d9%82%d8%b9%d8%af/

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

عارضه شقاق مقعدی یا فیشر یک شکاف کوچک در نزدیکی بافت نرم دریچه مقعد می باشد که معمولا ماهیچه های کناره مقعد را درگیر می کند و باعث گرفتگی آنها می شود. این ماهیچه های کناری عضلات اسفنکتر مقعد نام دارند. از تاثیرات مخرب شقاق بر عضلات اسفنکتر، می توان به اختلال در کارکرد منظم این ماهیچه ها اشاره کرد که حتی در مواردی باعث بیشتر شدن شکاف فیشر هم می شود. به دنبال گرفتگی ماهیچه های اسفنکتر مقعد، فرد مبتلا درد مزمن در ناحیه زخم و  سوزش حس می کند.

در صورت عدم درمان شقاق حرکات مداوم روده اعم از خروج گاز معده و دفع مدفوع شانس بهبودی آن را کاهش میدهند.

شقاق چند نوع دارد؟

بیماری شقاق نیز مانند هر گونه بیماری دیگری 2 نوع دارد:

  1. شقاق حاد: اگر این عارضه در کمتر از 6 هفته اتفاق افتاده باشد و متوجه آن شوید، فیشر حاد نام دارد.
  2. شقاق مزمن: اگر این بیماری بیش از 6 هفته طول بکشد و با گذر زمان بهبود نیابد ، شقاق مزمن محسوب می شود.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند؟

می توان گفت امروزه شقاق یکی از بیماریهای نشیمنگاهی نسبتا رایج است. مانند بواسیر، کیست مویی، زگیل تناسلی و فیستول.

اگرچه اکثر مردم عوارض این بیماری اعم از درد و خونریزی را با نشانه های بواسیر اشتباه می گیرند، ولی این دو بیماری شباهتی به یکدیگر ندارند و حتی روش درمان آنها نیز متفاوت است.

شکاف فیشر می تواند در بدن انسانها در دو جنس زن و مرد نمایان شود. حتی بعضی از نوزادان هم به شقاق مقعدی دچار می شوند. اما به طور کلی می توان گفت که بزرگسالان بین سنین 20 تا 40 سال بیشترین افرادی هستند که در دام این بیماری می افتند و هرچه سن بالاتر برود، درصد ابتلا به شقاق مقعدی هم افزایش می یابد.

همچنین افراد مبتلا به بیماری های زیر شانس ابتلا به فیشر را دارند:

  1. سرطان مقعد
  2. سرطان خون
  3. بیماری های مقاربتی و ایدز (HIV)
  4. عوارض ناشی از شرایط دیگر ، مانند بیماری کرون یا کولیت

دلایل ابتلا به شقاق مقعدی چیست؟

از دلایل رایج ابتلا به فیشر می توان به شکست روحی شدید و کشیدگی بیش از حد دریچه مقعد اشاره کرد.

دلایل بالا با جزئیات بیشتر به شرح زیر می باشند:

  1. یبوست مزمن
  2. رابطه جنسی مقعدی مداوم
  3. وارد شدن ابزار سخت به داخل مقعد
  4. افسردگی مزمن
  5. اسهالی که به صورت انفجاری اتفاق بیفتد
  6. بارداری و به دنیا آوردن نوزاد

اگر شغلی دارید که نشستن طولانی مدت در طول روز را ایجاب می کند، در معرض خطر ابتلا به شقاق هستید و یا اگر از قبل دچار شدید و به کار خود ادامه می دهید، به دلیل نشستن ثابت و عدم رسیدن درست خون به محل زخم، روند درمان کندی را در پیش خواهید داشت.

این بیماری باعث پدید آمدن سرطان مقعد نمی شود ولی ناراحتی شدیدی در بدن فرد ایجاد می کند.

انجام کارهای زیر به روند درمان زخم کمک می کند:

  1. شروع رژیم غذایی سالم و پر فیبر 
  2. جلوگیری از یبوست (زمانی که نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی دارید را به تعویق نیندازید)
  3. در طول روز 10 تا 12 لیوان آب (بزرگسالان) و 6 تا 8 لیوان (کودکان) بنوشید.

علائم شقاق و نشانه های رایج آن در بدن افراد

همانطور که پیشت تر ذکر شد، بعضی از افراد به دلیل عدم شناخت علائم فیشر آن را با بیماری های دیگر نظیر بواسیر (هموروئید) اشتباه می گیرند. پس آشنایی به علائم آن به تشخیص درست کمک می کند:

  1. شکافی بارز به دنبال دریچه مقعد یا نزدیک آن
  2. درد مزمن هنگام حرکات روده (خروج گاز معده)
  3. مشاهده لکه های خون در دستمال توالت پس از زمان خروج مدفوع
  4. مشاهده خون روی مدفوع
  5. بوی بد مقعد 

علائم شقاق مزمن

نشانه هایی که نشان دهنده این بیماری در حالت مزمن هستند به صورت زیر می باشند:

  1. درد مزمن حرکات روده بدون مشاهده خون
  2. خارش و سوزش مداوم مقعد و اطراف آن
  3. رگ به رگ شدن بافت اطراف مقعد
  4. پوسته پوسته شدن بافت اطراف مقعد

علائم شقاق حاد

زخم فیشر حاد بیشتر در نوزادان اتفاق می افتد. آن ها می توانند دلیل اصلی خونریزی مقعد کودکان و نوزادان باشند. رایج ترین نشانه ها به صورت زیر ظاهر می شوند:

  1. گریه شدید نوزاد(کودک) هنگام حرکت روده
  2. مشاهده خون روی مدفوع یا پوشک
  3. شکاف مشخص در راستای مقعد
عکس علائم شقاق

زمان مناسب مراجعه به پزشک متخصص برای تشخیص  

هنگامی که در هر یک از وضعیت های جسمی یا روحی زیر قرار گرفتید باید برای شروع روند درمان بیماری خود به پزشک مراجعه کنید:

  1. احساس سوزش، خارش و درد مزمن در ناحیه زخم
  2. احساس ناراحتی و اذیت شدن
  3. تداوم درد و سوزش و عدم بهبود یافتن
  4. رنگ و حالت خون خروجی از بدن خود را نیز به پزشک بگویید

پزشک معالج ممکن است از شما در رابطه با رژیم غذایی و فعالیت روزانه، یا اینکه دچار بیماری خاصی بودید یا نه سوال کند.

سوالاتی که باید از پزشک در رابطه با بیماری خود بپرسید

زمانی که پزشک تشخیص داد مقعد شما گرفتار شقاق شده است، پرسش های زیر از مهم ترین سوالاتی هستند که باید از او بپرسید:

  1. می توانم انتظار داشته باشم که این زخم به خودی و بدون دارو خوب شود؟
  2. بهترین راه درمان خانگی شقاق چیست؟
  3. زخم من در وضعیتی هست که نیاز به جراحی دارد یا دارو؟
  4. چه دارویی برای درمان زخم شقاق مناسب است؟
  5. آیا لازم است که رژیم غذایی خود را عوض کنم؟
  6. شما برای درمان سریع تر جراحی را پیشنهاد می کنید؟
  7. چه تفاوتی بین لیزر شقاق و عمل جراحی وجود دارد؟
  8. مدت زمان لازم برای درمان کامل شقاق چیست؟

.

لیزر هموروئید

.

اگر شما هم سوالی دارید که فکر می کنید باید داخل این لیست باشد، در قسمت نظرات مطرح کنید.

بهترین روش های درمان شقاق مقعدی

هدف از درمان این عارضه، رهایی سریع تر از درد و ناراحتی است. شقاق های حاد و زخم مقعدی که با شقاق اشتباه گرفته می شود، در کمتر از 6 هفته معمولا به خودی درمان می یابند ولی همانطور که ذکر شد اگر بیشتر از 6 هفته ادامه یابند نیاز به عمل با لیزر، جراحی یا دارو دارند.

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

درمان سرپایی بواسیر یعنی چه؟ (لیزر درمانی بواسیر)

پاسخ : این روش درمان در واقع همان لیزر درمانی بواسیر (هموروئید) می باشد که بیماران به علت نداشتن جراحی وبیهوشی، میتوانند بلافاصله اجابت مزاج کرده وهمان روز به محل کار و یا به شهر خود باز گردند.

 

سایت لیزر هموروئید

تصویر لیزر درمانی بواسیر

از کجا بدانم که بواسیر یا شقاق دارم ؟


پاسخ :ابتدا باید معاینه شوید چه بسا بیمارانی که بخاطر شرم و خجالت دیر مراجعه کردن ، دچار وضعیت نا مطلوبی گردیده اند و اصولاً درمان پنهانی از طریق عطاری ها و داروخانه که صرفاً جهت تسکین انجام میگیرد باعث پیشرفته شدن بیماری ها نیز خواهد شد.


آیا هر چه در مقعد بوجود بیاید حتماً بواسیر است ؟


پاسخ : اکثر مردم بطور کلی هر گونه مشکلی در مقعد داشته باشند اعم از خارش تا سرطان را بواسیر میدانند.

 

اما باید دانست که اگر حتی 1000 نفر هم در مقعدشان مشکلی داشته باشند ممکن است مشکل حتی دو نفرشان به یکدیگر شبیه نباشد.

به عبارت دیگر به قدری این مشکلات مقعدی گسترده و متنوع میباشند که اگر 1000 بیمار با مشکل مقعدی موسوم به بواسیر را معاینه شوند.

شاید حتی دو نفرشان در نوع بیماری و کمیت و کیفیت با هم شبیه نباشند لذا بیماران هرگز نبایستی خود را با دیگر بیماران مقایسه نمایند. زیرا هر فرد شرایط خاص خودش را دارد و لذا هر گونه شبیه پنداری با فرد دیگری، اشتباه است.


آیا درمان های سرپایی (لیزر درمانی بواسیر) پزشکی در سراسر دنیا وجود دارد یا نه ؟


پاسخ : امروزه لیزر درمانی هموروئید در پزشکی با پیشرفت علم و تکنولوژی های نوین بشدت گسترش چشمگیری یافته است.


اگر بیماری مقعدم را درمان کنم آیا حتماً یبوست و خشکی مزاجم هم باید خودش خود بخود، خوب شود ؟


پاسخ : خیر ، هیچ ارتباطی به هم ندارند .رفع یبوست به میزان مصرف کافی فیبر و آب مصرفی و به میزان فعالیت ونشستن و استرس و سبک زندگی و ژنتیک فرد و دهها علت دیگر، بستگی دارد و البته رعایت آنها تا آخر عمر الزامی میباشد.

 

اگر درد من برطرف شود یعنی کاملاً خوب شده ام ؟


پاسخ : خیر ، با رفع درد حتماً بایستی درمان ادامه یابد . زیرا با رفع درد ، فقط تسکین یافته اید ولی درمان واقعی این است که زخم شقاقی در مقعد دیگر دیده نشود.

می توانید برای نتیجه مطلوب از لیزر درمانی بواسیر کمک بگیرید.

لذا پس از رفع درد ، فرد بایستی تمامی دستورات را رعایت نماید.


چرا در تمام دنیا درمان بوتاکس برای سوزش و درد مقعدی بسیار مورد پذیرش است ؟


پاسخ : چون هیچگونه جراحی ، بیهوشی و بستری وعوارضی نداشته و انجام آن بدون معطلی و پاسخ درمانی آن بسیار عالی واز نظر اقتصادی نیز باصرفه تر میباشد .

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

عکس واضح زگیل تناسلی دهان

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در بدن اغلب افراد فعال از نظر جنسی یافت می شود. ویروس اچ پی وی شایع ترین عفونت منتقله از راه جنسی (STI) است که بیش از 100 نوع مختلف از آن وجود دارد، و در حدود 40 نوع از آن بر ناحیه تناسلی و گلو تاثیر می گذارد. HPV از طریق تماس پوست با پوست گسترش می یابد، و اکثر افراد از طریق مقاربت جنسی به آن مبتلا می شوند. اگر فردی با حامل ویروس رابطه جنسی دهانی برقرار کند، ممکن است این عفونت به گلو یا دهان منتقل شود. که از آن به عنوان اچ پی وی دهان و دندان یا زگیل تناسلی دهان یاد می شود. در این مورد زگیل ها در دهان یا گلو ایجاد میشوند.

نشانه های اچ پی وی دهان

اچ پی وی دهان اغلب علائمی ایجاد نمی کند، در نتیجه افراد مبتلا به آن از ورود این آلودگی به دهان اطلاعی ندارند و نمیتوانند اقدامات لازم برای محدود کردن گسترش بیماری را انجام دهند. این نوع HPV می تواند به سرطان سر و گردن منجر شود، البته بروز این سرطان نادر است. در سرطان سر و گردن سلول های سرطانی در وسط گلو، از جمله زبان، لوزه ها و دیواره های گلو رشد می کنند. علائم اولیه این سرطان عبارتند از :

  • مشکل در بلع
  • درد گوش
  • سرفه های خونی
  • کاهش وزن غیر قابل توجیه
  • بزرگ شدن گره های لنفی
  • گلو درد مداوم
  • رشد توده بر روی گردن
  • گرفتگی صدا

اگر متوجه شدید هر یک از این علائم شدید و یا فکر می کنید ممکن است اچ پی وی داشته باشد، لازم است با پزشک مشورت نمایید.

عامل اچ پی وی دهان

زگیل تناسلی دهان از طریق یک برش یا زخم در داخل دهان به بدن وارد می شود. اغلب افراد این ویروس را از طریق برقراری رابطه جنسی دهانی دریافت می کنند. البته تحقیقات حول اینکه چطور ویروس وارد دهان می شود، همچنان ادامه دارد.

شیوع HPV دهان و دندان

در حال حاضر 79 میلیون آمریکایی مبتلا به HPV هستند و هر ساله 14 میلیون نفر به این آمار اضافه می شوند. تقریبا 7 درصد آمریکایی های سنین 14 تا 69 ساله مبتلا به HPV دهان و دندان هستند و تعداد افرادی که HPV دهان دارند، در سه دهه گذشته به شدت افزایش یافته است. که در این بین آمار مردان بیشتر از زنان است.

تقریبا دو سوم سرطانهای دهان و دندان ناشی از این ویروس ایجاد می شود. شایع ترین نوع HPV دهان و دندان HPV-16 است که به عنوان یک نوع پرخطر از این ویروس در نظر گرفته می شود. سرطان گلو نادر است و تقریبا 1 درصد از افراد مبتلا به HPV-16، دچار این سرطان می شوند.

 

ادامه مطلب در https://hpvdarman.com/articles/%D8%A7%DA%86-%D9%BE%DB%8C-%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D8%A7%D9%86/

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

عکس مجرای ادراری

احساس سوزش در مجرای ادراری یک عبارت گسترده است که نشان دهنده احساس ناراحتی در هنگام ادرار کردن است. این سوزش یا درد ممکن است در مثانه، مجرای ادرار یا پرنیوم ایجاد شود. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را به خارج از بدن هدایت می کند. در مردان، ناحیه مابین کیسه بیضه ها و مقعد به نام پروینوم شناخته می شود، در زنان، پرونیوم ناحیه بین مهبل (واژن) و مقعد است. سوزش ادرار مشکل بسیار رایج است که موجب احساس درد، سوزش و یا خارش می شود.

علت سوزش ادرار

سوزش ادرار نشان دهنده عفونت مجاری ادراری (UTI) است. یک UTI می تواند یک عفونت باکتریایی باشد و یا به علت التهاب دستگاه ادراری ایجاد شود. دستگاه ادراری شامل مجرای ادراری، مثانه، حالب (لوله های انتقال دهنده ادرار از کلیه به مثانه) و کلیه ها است. التهاب در هر یک از این اندام ها می تواند باعث درد در هنگام ادرار شود.

با توجه به آمار منتشر شده زنان بیشتر از مردان در معرض عفونت مجرای ادراری قرار میگیرند. یکی از علت های این امر، کوتاه بودن مجرای ادرار در زنان در مقایسه با مردان است. در نتیجه باکتری ها برای انتقال به مثانه مسیر کوتاه تری را طی می کنند. زنان حامله یا یائسه نیز ریسک بالایی برای ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری دارند. سایر شرایط پزشکی مختلفی می تواند باعث سوزش ادرار در مردان و زنان شود. این شرایط عبارتند از :

پروستاتیت

التهاب غده پروستات در مردان یکی از علت هایی که موجب احساس سوزش، خارش و ناراحتی در هنگام ادرار کردن می شود.

عفونت منتقله از راه ارتباط جنسی (STI)

برخی از بیماری های مقاربتی یا همان STI می تواند باعث سوزش ادرار شوند. بیماری هایی مانند تبخال تناسلی، زگیل تناسلی ، ویروس اچ پی وی ، گنوره و کلامیدیا از جمله عفونت هایی است که همراه با سوزش و درد ادرار نمایان می شوند.

رفتار جنسی پرخطر

بعضی از رفتارهای جنسی فرد را در معرض خطر ابتلا به STI قرار می دهد، به طور مثال برقراری رابطه جنسی بدون کاندوم، یا رابطه جنسی با چندین شریک.

سیستیت

سیستیت یا التهاب مثانه یکی از علت های مهم در سوزش ادرار است. که به عنوان سندرم درد مثانه شناخته می شود. التهاب مثانه یا IC علائمی از جمله درد در قسمت مثانه و لگن ایجاد می کند.

پرتو درمانی

این روش درمانی می تواند باعث ایجاد درد مثانه و ادرار شود. این وضعیت به عنوان سیستیت رادیویی شناخته می شود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه منجر به مشکلات ادراری می شود. سنگ کلیه توده ای از مواد سخت است که در کلیه ها تجمع کرده است.

گاهی اوقات ادرار دردناک به علت عفونت نیست. بلکه استفاده از برخی محصولات در مناطق حساس تناسلی مثل استفاده از صابون ها، لوسیون ها و حمام های حباب می توانند بافت های واژن را تحریک کنند. همچنین رنگ به کار رفته در مواد شوینده و سایر محصولات آرایشی نیز می تواند موجب تحریک و ادرار دردناک شود.

مجرای ادراری

درمان ادرار دردناک

پزشکان معمولاً از دارو برای درمان سوزش ادرار استفاده می کنند. آنتی بیوتیک ها می توانند UTI ها، پروستاتیت باکتریایی و برخی از عفونت های منتقله از راه جنسی را درمان کنند. داروهای مورد استفاده برای درمان IC (التهاب مثانه)، عبارتند از داروهای ضد افسردگی، پنتوزان پلی سولفات سدیم (ایلیرن) و استامینوفن کدئین. این درد معمولاً با مصرف داروها به سرعت بهبود می یابد. البته درد مرتبط با سندرم درد مثانه به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد.

جلوگیری از ادرار دردناک

ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی می تواند به کاهش علائم شما کمک نماید. برخی از این راه حل ها عبارتند از :

  • استفاده از مواد شوینده با رایحه خنک برای کاهش سوزش
  • استفاده از کاندوم در طول فعالیت جنسی برای جلوگیری از بیماری های STI
  • تغییر در رژیم غذایی و حذف مواد غذایی و نوشیدنی های تحریک کننده مثانه . حذف عوامل تحریک کننده شامل الکل، کافئین، غذاهای تند، میوه های مرکبات و آبمیوه ها، محصولات گوشتی و شیرینی های مصنوعی به درمان و پیشگیری از این مشکل کمک می کند.
  • حذف اسید : حذف خوراکی های اسیدی به جلوگیری از اسیدی شدن ترشحات مثانه کمک می نماید.

منبع: https://hpvdarman.com/articles/%d8%b3%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%a7%d8%b1/

  • nyusha gholami
  • ۰
  • ۰

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی زیر شاخه ای از بیماریهای STI و ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می باشد. درست است که درمان قطعی برای ویروس اچ پی وی HPV وجود ندارد و فقط عوارض ناشی از آن مانند زائده ها و زخم ها قابل درمان هستند ولی امروزه روش های نوینی جهت درمان زگیل تناسلی وجود دارد. زگیل تناسلی مانند سطحی برجسته به صورت تکی یا خوشه ای در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. بعضی از زگیل های دستگاه تناسلی آنقدر کوچک هستند که نمی توانید آنها را ببینید. برخی دیگر در داخل ناحیه تناسلی رشد می کنند و ممکن است با گذشت زمان و عدم درمان وضعیت ناخوشایندی به وجود آورند. در ادامه به بررسی انواع زگیل های تناسلی می پردازیم.

درصد ابتلا به زگیل تناسلی در چه کسانی بیشتر است؟

طبق اظهارات رئیس انجمن علمی ‌مددکاران اجتماعی ایران ، اگرچه بسیاری از مبتلایان از بیماری خود آگاهی ندارند ولی تاکنون دست کم یک میلیون ایرانی به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اند. روند صعودی نمودار این عارضه نگرانی های زیادی برای دولت و مردم ایجاد کرده است. کما اینکه بسیاری از افراد اطلاعات درست و کاملی از این بیماری ندارند و شاید حتی اسمی هم از آن نشنیده باشند.

به دنبال این گزارش این عارضه زگیل تناسلی یک بیماری خطرناک می باشد که خطر شیوع آن حتی از ایدز هم بیشتر است. وی همچنین مدعی شد که سال گذشته روزانه یک تا دو نفر از مبتلایان برای درمان مراجعه می‌کردند، اما امسال این رقم به ۱۰ تا ۱۵مرد در یک روز رسیده است.

آمار برجسته این بیماری بیشتر در قاره آمریکا نمایان است بطوریکه سالانه 400/000 آمریکایی به زگیل تناسلی و ویروس پاپیلوم انسانی (اچ پی وی) مبتلا می شوند. عارضه زگیل تناسلی در مردان نسبت به زنان شایع تر است.

 

نشانه ها و علائم زگیل تناسلی چیست؟

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، زگیل های تناسلی معمولاً به عنوان یک برجستگی کوچک یا خوشه ای در ناحیه تناسلی ظاهر می شوند. ممکن است رنگی خاکستری یا مایل به قرمز داشته باشند. جنس زگیل ها گوشتی است و می توانند صاف یا شبیه گل کلم باشند. بعضی از زگیل های دستگاه تناسلی آنقدر کوچک هستند که توسط چشم انسان قابل دیدن نیستند.

آنها یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی (STD) هستند....

جهت ادامه مطلب به سایت http://laserhemoroid.ir/ مراجعه کنید.

 

  • nyusha gholami