انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

انجمن سلامت و درمان

در این وبلاگ به بررسی مختلف انواع بیماری ها و پیشنهاد بهترین روش های درمان آن ها می پردازیم

  • ۰
  • ۰

کمبود فیبر در مواد غذایی می‌تواند منجر به برخی از بیماری‌های گوارشی شود. در زیر به برخی از این بیماری‌ها اشاره کردیم:

یبوست: یبوست یا حرکات کند روده‌ای یکی از عارضه‌های شایعی است که به دلیل کمبود فیبر در رژیم غذایی ایجاد می‌شود. فیبر از طریق افزایش حجم مدفوع و تسریع در عبور آن از روده، به کاهش مشکل یبوست کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی پر فیبر مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، کنجد، لوبیا و نخود به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. در صورت ایجاد بواسیر استفاده از شیاف آنتی هموروئید می‌تواند موثر باشد.

سنگ کلیه: مصرف کم فیبر و آب کم می‌تواند عاملی اصلی برای ایجاد سنگ کلیه باشد. فیبر در جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلیه موثر بوده و باعث افزایش حجم ادرار و کاهش غلظت مواد معدنی است. در صورت بروز این بیماری، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر مانند سبزیجات و میوه‌ها بسیار مهم است.

دیابت نوع ۲: مصرف مواد غذایی فیبردار می‌تواند در کنترل قند خون در دیابت نوع ۲ مفید باشد. فیبر کمک می‌کند که گلوکز به طور آهسته‌تر در بدن جذب شده و باعث کنترل بهتر قند خون می‌شود. مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و دانه ها، که حاوی فیبر می‌باشند، به این مورد کمک می‌کند.

بیماری دیواره روده: کمبود فیبر در رژیم غذایی می‌تواند عامل ایجاد بیماری دیواره روده باشد. فیبر باعث افزایش حجم مدفوع و تسهیل در عبور آن از روده می‌شود و از تماس طولانی با مواد ضایعاتی در دیواره روده جلوگیری می‌کند. این موضوع می‌تواند به جلوگیری از تشکیل دیواره روده و همچنین به بهبود علایم بیماری کمک کند.

بنابراین، مصرف مناسب فیبر در رژیم غذایی می‌تواند در پیشگیری و کنترل برخی از بیماری‌های گوارشی بسیار مفید باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر درباره مواد غذایی حاوی فیبر و مقدار مصرف آن، می‌توانید به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید.

آجیل و دانه‌ها برای بیماران دیورتیکولوز ممنوعیت دارد؟

اگر به دیورتیکولوز مبتلا هستید، احتمالاً شنیده اید که شاید باید از غذاهای خاصی که شامل دانه های سفت در غذا بوده و هضم آنها سخت است، اجتناب کنید. که شامل؛ آجیل، دانه ها، ذرت بو داده، ذرت و میوه ها و سبزیجات با دانه هایی مانند تمشک، توت فرنگی، خیار یا گوجه فرنگی میباشند.

دلیل این است که این ذرات کوچک غذای هضم نشده ممکن است در کیسه های دیورتیکولی گیر کرده و در اثر عفونت باکتریایی ملتهب شده و باعث ایجاد وضعیت ناراحت کننده ای به نام دیورتیکولیت شوند. افرادی که علائم شدید دیورتیکولیت را تجربه کرده اند، اغلب رژیم غذایی خود را برای اجتناب از این غذاها تغییر می دهند تا از عود مجدد آن جلوگیری کنند.

  • ۰۲/۰۸/۲۰
  • nyusha gholami

fiber

بواسیر

فیبر

هموروئید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی